Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rekordní útraty. Čínské obchody se těší na 20 miliard

Rekordní útraty. Čínské obchody se těší na 20 miliard
 

Čínské obchody se dnes těší na dosud vůbec největší útratu zákazníků. Obyvatelé nejlidnatější země světa by v nich měli nechat rekordních 20 miliard dolarů, napsal britský deník The Guardian. 

Otevřenými peněženkami dnes slaví Den singles věnovaný lidem bez partnerů. Loni Číňané 11. listopadu utratili 14,4 miliardy dolarů, a překonali tak americké nákupní šílenství během slev na Černý pátek.

Bezprecedentní tržby už ohlásil obří čínský internetový obchod Alibaba. Zákazníci v něm během 12 hodin utratili 1,4 miliardy dolarů, na což loni potřebovali celý den.

"Za den prodáme třikrát více zboží než běžně."
Wej Siou-jüan, majitelka obchodu
Největší zájem je o západní zboží značek jako Apple, Nike, New Balance nebo Adidas. Od domácích výrobců jde na odbyt elektronika, hlavně mobilní telefony. Dostane se ale i na menší místní prodejce.
Den singles
Relativně nový čínský svátek měl být původně pro nezadané obdobou svátku svatého Valentýna, který slaví zamilovaní lidé 11. února. Svátek začali slavit studenti v 90. letech a jedničky v datu (11. 11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Společnost Alibaba ho v roce 2009 proměnila v nákupní horečku.

„Za den prodáme třikrát více zboží než běžně,“ říká majitelka obchodu se spodním prádlem Wej Siou-jüan. „Vyděláme více peněz a zákazníci jsou šťastní, protože ceny jsou nižší než obvykle,“ dodala.

Někteří Číňané si ale stěžují, že slevy nejsou tak závratné. Kvůli velkému zájmu zákazníků jsou navíc dodací lhůty delší než normálně.

Čínské vedení naopak nákupní horečku vítá. Dlouhodobě chce, aby motorem domácí ekonomiky byli spotřebitelé, a ne velké státní průmyslové podniky jako dosud. 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1