Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluce ve světě drogerie: ode dneška můžete v dm nakupovat online

Revoluce ve světě drogerie: ode dneška můžete v dm nakupovat online

Řetězec dm drogerie spustil v ČR internetový obchod. Je tak první ze tří největších drogistických sítí, která začala prodávat přes internet. Konkurenční drogerie Teta ji bude následovat v dalších týdnech a Rossmann v příštím roce. Drogerie byla spolu s potravinami v ČR posledním segmentem, kde řada největších firem dosud neprodávala přes internet.

E-shop zahrnuje sortiment více než 11.000 výrobků, nabídne ale také produkty k dostání pouze on-line. V budoucnu bude možné vyzvednout si zboží i v prodejnách dm. „E-shop pro nás představuje doplňkový prodejní kanál s velkým potenciálem růstu do budoucna. Prozatím se soustředíme na zlepšování jeho funkcionalit,“ uvedl mluvčí řetězce Jiří Peroutka.

ČR je po Rakousku, Německu a Maďarsku čtvrtou zemí, kde koncern prodává přes internet. dm drogerie si účtuje jednotné poštovné 49 korun za balík do 25 kg, dodací lhůtu udává e-shop dva až tři pracovní dny. Minimální hodnota objednávky není stanovena. „Výhody věrnostního programu active beauty nebudou zpočátku při on-line nákupu dostupné. I po spuštění on-line shopu však budeme nadále pracovat na rozšíření jeho funkcí a ještě lepším servisu,“ dodal Peroutka.

Drogerie Rossmann plánuje spustit v Česku internetový obchod, ale ne dříve než v roce 2019. Na internetu nabídne celý sortiment. Společnost neočekává, že by tržby e-shopu ve střednědobém horizontu generovaly více než pět procent ročního obratu.

„Neočekáváme, že se zájem zákazníků změní okamžitě, ale do budoucna se internetový prodej jistě stane nedílnou součástí našeho působení na českém trhu a každý zákazník se bude moct rozhodnout dle svých preferencí a momentálních potřeb,“ řekla mluvčí prodejen Rossmann Olga Stanley.

Dm drogerii bude v nejbližší době následovat konkurenční drogerie Teta. Podle Davida Vejtruby, marketingového ředitele společnosti Solvent ČR, která obchody provozuje, během sedmi let stoupne podíl prodeje drogistického zboží přes internet v Česku na 30 procent z dnešních 14 procent. Naopak prodej v kamenných prodejnách u tohoto sortimentu klesne ze 78 na 63 procent.

Prodeje drogerie na internetu rostou v Česku skokovým tempem. „Jedná se o trend, na který musí reagovat i kamenní prodejci, stejně jako se to děje v ostatních segmentech. Loni do světa e-commerce vstoupili velcí off-line hráči (obchodní řetězce) jako Lidl nebo Humanic. Hranice mezi off-linem a on-linem se tak stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka,“ uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.

Čtvrtina největších obchodních řetězců (26 procent) stále nemá internetový obchod, uvedla v únorovém průzkumu společnost Acomware. Nejpopulárnější e-shop mezi zákazníky má IKEA, naopak nejvíce lidem chyběla možnost nakoupit si on-line u Planeo elektro, Kauflandu či právě dm drogerie, dodala firma.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě a podle odborníků jich bude přibývat. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40 tisíc, ukazují údaje portálu Heureka.cz. Tržby e-shopů loni stouply o 18 procent na 115 miliard korun. Podle údajů E-commerce Europe za rok 2016 patří ČR mezi země s největším podílem on-line nákupů v Evropě.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1