Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluce ve veřejné dopravě. Německé startupy připravují Uber pro MHD

Revoluce ve veřejné dopravě. Německé startupy připravují Uber pro MHD

Sdílená ekonomika je mezi lidmi stále populárnější. Cestovatelé shání ubytování přes Airbnb, ve městech taxikáře vytlačuje Uber. Právě na konceptu druhého jmenovaného se snaží německé startupy o revoluci v MHD.

Dva berlínské startupy vyvíjejí přelomový systém jízdy po městě. Návrh budoucího řešení v sobě kombinuje populární taxikářskou aplikaci Uber, skrze níž si lidé objednávají odvoz, a klasickou MHD. Umělá inteligence zjistí, kde lidé momentálně jsou a kam míří. Následně jim navrhne, jakou cestou se mají vydat.

Koncept ale nepočítá s klasickou přepravou z bodu do bodu. Podle plánů budou městem křižovat šestimístné minibusy, které naberou lidi jedoucí přibližně stejným směrem. Až cestující uznají za vhodné, vystoupí.

„Budete mít jakési virtuální zastávky, na něž pojedete. Dostanete se na ně během pár minut a pak půjdete do cíle, který bude jen pár metrů daleko,“ nastínil budoucí způsob přepravy šéf PR společnosti Moia Michael Fischer.

Moia je startup, který loni v prosinci přivedl na svět Volkswagen, aby konkuroval platformám typu Uber. Současnou vizi tak její tým pochopitelně staví svoji vizi na vozech německé automobilky. Není ale jediným hráčem, který se snaží o dopravní revoluci.

Firma Door2door už nyní působí v Berlíně jako doplněk klasické MHD. Spolupracuje i s tamní radnicí. Spoluzakladatel berlínského startupu Maxim Nohroudi se domnívá, že sdílená veřejná doprava je pro moderní město nezbytná. „Musí být propojena s klasickou veřejnou dopravou,“ říká s tím, že je to způsob, jak konkurovat platformám typu Uber.

„Uber kanibalizoval MHD. Současný model sdílené dopravy znamená více provozu, více emisí CO2 a méně parkovacích míst ve městě,“ tvrdí Nohroudi, podle kterého je hlavní výhodou sdílené MHD její flexibilita a schopnost dostat se na místa, kam klasické autobusy nezajíždějí.

Pokud v aktuálním testu uspěje, může se Door2door stát plnohodnotným doplňkem tradičního systému. Společnost už ale nyní myslí na další inovace. V budoucnu počítá s využíváním autobusů ovládaných umělou inteligencí. V Berlíně už jeden takový jezdí. Vyvíjí ho firma Local Motors, pojme osm cestujících a jezdí rychlostí devět kilometrů za hodinu.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744