Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rusové nejsou pro německé firmy tak zlatý důl, jak se zdálo. Společnosti se ze země stahují

Rusové nejsou pro německé firmy tak zlatý důl, jak se zdálo. Společnosti se ze země stahují

Velké německé firmy považovaly ještě před nedávnem ruský trh za velmi slibný. Rubl ale slábne a kupní síla Rusů klesá. To se odráží i v situaci investorů, výrobců a prodejců - už nevěří, že se jejich očekávání naplní. Výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas, obchod s elektronikou MediaMarkt nebo internetový prodejce Otto v Rusku začínají svou přítomnost omezovat, uvedla na svém webovém serveru rozhlasová stanice Deutsche Welle.

MediaMarkt se chystá z Ruska odejít po dvanácti letech. O prodeji své sítě poboček vyjednává s ruským konkurentem M.Video, výměnou se hodlá stát menšinovým akcionářem této ruské firmy. V posledních měsících prodal MediaMarkt podle zprávy zveřejněné v polovině května šest filiálek, tedy zhruba každou desátou. Jako příčinu uvádí negativní dopady nízkého kurzu rublu a pokles příjmů v Rusku. Navíc kvůli protiruským sankcím vyhlášených v dubnu Spojenými státy se další růst ruského hrubého domácího produktu (HDP) ani nepovažuje za pravděpodobný.

Německý gigant internetového prodeje oblečení a potřeb pro domácnost Otto se z Ruska stahuje jen zčásti. V dubnu společnost oznámila, že v létě zavře dva své ruské internetové obchody otto.ru, který je na trhu od roku 2006, a quelle.ru, který získala v roce 2009. Zanikne tak i už v sovětských časech legendární katalog a zásilkový prodej. Firma své rozhodnutí zdůvodňuje změnou globální strategie, chce se více soustředit na domácí německý trh. Roli sehrává i rostoucí konkurence na ruském internetu. Rozvoj internetu vedl k zániku klasického zásilkového prodeje. Podle odborníků ale sehrála i zde roli slabost rublu, která prodražuje ceny zásilek z Německa. Ponechat si firma v Rusku chce svou vlajkovou loď bonprix.ru, která sází na zákazníky s průměrnými a nižšími výdělky, a textilní značku Witt.

Svou přítomnost na ruském trhu a závislost na něm chce omezit německý výrobce sportovního oblečení a bot Adidas. Rozhodl se k tomu již v roce 2014, když musel kvůli pádu kurzu rublu a menší ochotě Rusů utrácet revidovat svá očekávání na ruském trhu.

Adidas učinil na začátku desetiletí z Ruska a států bývalého Sovětského svazu jeden ze svých strategických regionů, vedle Severní Ameriky a Číny. Počet obchodů v regionu se z tehdejších 800 měl v krátké době zvýšit na 1200. Po jistou dobu přispíval ruský trh k celkovým tržbám koncernu deseti procenty. Nyní už to jsou jen procenta tři. V létě firma oznámila záměr uzavřít v regionu četné pobočky. Na dotaz Deutsche Welle uvedla, že jich zbylo už jen 600.

Jinak se rozhodl postupovat provozovatel sítě obchodů s potravinami a drogistickými výrobky Metro. Nejenže neuzavře žádnou z 89 prodejen, které provozuje v 50 regionech Ruské federace včetně Ruskem anektovaného ukrajinského poloostrova Krym, ale nevylučuje ani otevření dalších. Ruský trh je příliš důležitý, firma už v zemi investovala tolik peněz, že si nemůže dovolit z něj odejít.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1