Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sázky na zimní olympiádu by v ČR mohly překonat miliardu korun. Sází se především na vítězství Ledecké a Sáblíkové

Sázky na zimní olympiádu by v ČR mohly překonat miliardu korun. Sází se především na vítězství Ledecké a Sáblíkové

Sázky na zimní olympiádu v korejském Pchjongčchangu by v Česku mohly překonat miliardu korun. To by v porovnání s letními hrami v Riu v roce 2016 znamenalo mírné zvýšení. Sázky zatím nabraly zhruba za 20 milionů korun, kurzová nabídka se však teprve začíná rozšiřovat. Podle bookmakerů Česko získá čtyři až pět medailí, z toho jednu až dvě zlaté. Největší adeptkou na zlato je snowboardistka Ester Ledecká.

Nejvíce medailí podle bookmakerů získají Německo nebo Norsko (2:1). Na Čechy je vypsán kurz 700:1. Hokejistům by mělo patřit páté místo, na celkový triumf mají kurz 9:1. Největším favoritem je Rusko (2,3:1), následují Kanada, Švédsko (6:1) a Finsko (8,5:1). Český tým podle bookmakerů téměř jistě porazí ve skupině Koreu (1,11:1), favoritem je také proti Švýcarsku (1,8:1). V duelu s Kanadou je outsiderem s kurzem 2,7:1. Stejný kurz má také na to, že získá medaili.

Zlatou medaili by měly získat Ester Ledecká (1,6:1) ve snowboardovém obřím slalomu a Martina Sáblíková (1,7:1) v rychlobruslařském závodě na pět kilometrů. Ledecká také s největší pravděpodobností bude vlajkonoškou české výpravy při pátečním slavnostním zahájení (12:00 SEČ). Olympijský oheň podle bookmakerů zapálí domácí krasobruslařka Kim Ju-na (1,85:1).

U Tipsportu, Fortuny a Chance by podle odhadu mohly sázky v souhrnu dosáhnout zhruba 950 milionů korun. Podíl těchto firem na trhu kurzových sázek loni podle odhadů činil 92 procent. Ostatní společnosti absolutní hodnotu většinou nezveřejňují, dá se však předpokládat, že celkový objem sázek přesáhne miliardu korun. Při letní olympiádě v Riu to bylo 970 milionů, v Soči 800 milionů. Rekordní událostí je fotbalové Euro 2016 ve Francii s vybranou sumou 1,9 miliardy korun.

„Letošní olympiáda to bude mít asi trochu složitější, vzhledem k tomu, že NHL nepustila své hráče na turnaj. Ten tak poněkud ztratil svoji výjimečnost a tím utrpí i sázky. Navíc NHL nebude mít přestávku, takže i to bude znamenat určitý odliv sázek,“ uvedl vedoucí bookmaker Tipsportu Ladislav Pavlis. Hráči z NHL startovali na posledních pěti olympiádách, poprvé vroce 1998 v Naganu. Podle bookmakerů tvoří hokejové sázky zhruba tři čtvrtiny celkového objemu sázek na olympiádu.

„Olympiádu v Soči táhli také biatlonisté, jenže letos bude chybět nejen tvář Gabriely Koukalové, ale zřejmě i její medailové ambice,“ doplnil Pavlis.

Na zimní olympiádě v Soči získali čeští biatlonisté šest medailí, včetně dodatečného bronzu ženské štafety po diskvalifikaci Rusek. Nyní je podle bookmakerů nejpravděpodobnější, že nezískají žádnou medaili (1,5:1).

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1