Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Seznam loni zvýšil zisk na 1,1 miliardy. Investice pokryly vyšší příjmy z reklamy

Seznam loni zvýšil zisk na 1,1 miliardy. Investice pokryly vyšší příjmy z reklamy

Největší tuzemská internetová firma Seznam.cz loni zvýšila čistý zisk o devět procent na 1,1 miliardy korun. Tržby vzrostly meziročně o desetinu na rekordních 3,7 miliardy Kč. Letos společnost očekává zhruba stejné tržby jako loni. Uvedla to ve své výroční zprávě.

Do vlastního výzkumu a vývoje programů firma Iva Lukačoviče v minulém roce investovala přes 103 milionů korun. Počet zaměstnanců se loni zvýšil o 200 na 1342 lidí.

Největší podíl na tržbách měly příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. Zhruba třetinový podíl na celkových tržbách mají příjmy z display reklamy, kam se počítají i video a mobilní reklamní formáty, například na serverech Novinky.cz, Super.cz nebo Stream.cz. Zbývající část tvoří inzerce na oborových serverech.

Seznam loni spustil zpravodajský web Seznam Zprávy, zvýšil investice do vlastní tvorby v rámci video portálu Stream.cz, vylepšil funkce prohlížeče a změnil design mobilního prohlížeče. Mapy dostaly nový plánovač tras a mobilní aplikace hlasovou turistickou navigaci. Firma také zrychlila zařazování nových webů do vyhledávače a zlepšila hledání v českých i zahraničních dokumentech. Reklamní systém Sklik spustil dynamický retargeting a nové textové inzeráty ETA. Vlastní datové centrum Kokura spustilo druhý sál.

Skupina Seznam.cz vedle domovské stránky s vyhledávačem zahrnuje zpravodajské Novinky.cz a Seznam Zprávy, mapovou službu Mapy.cz, video portál Stream.cz nebo oborové weby Sreality.cz, Sauto.cz, Zboží.cz, Firmy.cz. Celková měsíční návštěvnost se pohybuje kolem 6,7 milionu uživatelů na PC a 2,7 milionu na mobilech. Jediným vlastníkem společnosti je její zakladatel Ivo Lukačovič.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1