Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda Auto prochází transformací, z digitalizace bude brzy plynout až čtvrtina tržeb, říká CDO Wehner

Škoda Auto prochází transformací, z digitalizace bude brzy plynout až čtvrtina tržeb, říká CDO Wehner

Až čtvrtina tržeb společnosti Škoda Auto by měla do roku 2025 plynout z poskytování digitálních služeb, říká v rozhovoru pro INFO.CZ Andre Wehner, ředitel automobilky pro digitalizaci (CDO). Mezi technologiemi, na které se chce mladoboleslavský výrobce především zaměřit, je autonomní řízení a chytré senzory. 

Když si představíte vozy Škoda v roce 2025, v čem se budou nejvíce lišit od současných automobilů?

Půjde o velmi rozdílná auta. Vozy budou v roce 2025 mnohem chytřejší než dnes. Poznají vás a vaše návyky a přizpůsobí se jim, takže budete mít o mnoho starostí méně. Budou i mnohem chytřejší co se týče řízení, a v tomto ohledu budou mít určitý stupeň autonomie. Nyní je ve vozech Škoda jistý základ řešení konektivity, na kterém chceme do budoucna dále stavět. Pracujeme opravdu na mnoha službách, které chceme zákazníkům přinést.

Jde o jednoduchý proces, nebo se setkáváte s výzvami a problémy?

Existuje opravdu mnoho výzev, které musíme během tohoto procesu překonávat. Trendy digitalizace a konektivity jsou relativně nové a jejich nástup je velmi rychlý. My musíme být schopni na ně zareagovat, zároveň je ale třeba, abychom o nich fundovaně diskutovali uvnitř i vně společnosti. A nakonec musíme prioritizovat.

V jakém významu?

Musíme být schopní se rychle rozhodnout, která řešení mají budoucnost a která jsou jen slepou uličkou. Proto pokud nějaké projekty podporujeme, tak jsme přesvědčeni o tom, že mají před sebou budoucnost a bereme je velmi vážně. Není možné, abychom investovali do všeho na trhu, musíme si určit, co má největší potenciál.

Nejsou v protikladu k rychlosti a flexibilitě například různé bruselské legislativy? Jak vnímáte například nové nařízení GDPR?

Já jsem přesvědčený, že je třeba, aby existovala pravidla, standardy. Bez nich nelze pracovat, takže to je dobrá věc. A myslím si, že je i dobře, že existuje regulace ohledně zpracovávání osobních dat; jsem přesvědčený, že zákazníci to ocení. Škoda auto chce být opravdu velmi transparentní v tom, jaká data našich zákazníků budeme zpracovávat a jakým způsobem. Proto tyto záležitosti nevidím jako hrozbu, ale jako výzvu.

Takže vnímáte, že tyto regulace jsou pro odvětví přínosné?

Myslím, že jejich výhody převažují nad nevýhodami.

Škoda se nyní mění z prostého výrobce automobilů v poskytovatele mobility. Kam přesně směřujete?

To je pravda. Tímto přístupem reagujeme na změny, které nyní na trhu probíhají, například na to, že určitá část lidí už si v budoucnu nebude ochotna kupovat automobily. Navzdory tomu však bude ve společnosti patrná větší poptávka po mobilitě, na kterou jsme připravení reagovat. Chceme zde být pro všechny segmenty spotřebitelů, protože pokud jim řešení nenabídneme my, tak s ním přijde někdo jiný. Jsme proto už nyní aktivní například u peer-to-peer půjčování automobilů. Na druhou stranu je třeba říct, že vlastnictví automobilu bude vždycky hrát důležitou roli.

Budete chtít jako firma obstarat všechny způsoby dopravy zákazníka? Budete ho chtít dovézt na dovolenou, chatu, na nákup i na pracovní cestu?

Ne. My musíme prioritizovat, rozhodnout se, na které segmenty dopravy se chceme zaměřovat, které pro nás mají největší potenciál. Pokrýt všechny způsoby ani není možné, proto si vybereme ty oblasti, ve kterých věříme, že zákazníkům nabídneme ideální řešení.

Jak důležité budou tržby z digitalizace v budoucnu?

Jsem přesvědčený, že podíl tržeb z digitálních služeb bude postupně růst. V současné chvíli jsme na začátku, ve střednědobém a dlouhodobém horizontu však jde o strategii, která by měla automobilce přinést významné tržby.

Můžete kvantifikovat termín „významné“?

Do roku 2025 by měl podíl tržeb z digitálních služeb vzrůst na 25 procent celkových tržeb firmy.

Které technologie vy osobně vnímáte jako ty nejslibnější?

Nás samozřejmě zajímá mnohem více technologií než jedna. Osobně vnímám jako velmi slibné používání senzorů uvnitř i vně vozidla v kombinaci s datovými službami a různými algoritmy. To má podle mě velký potenciál přínosu našim zákazníkům. A další technologie, která podle mě přinese do automobilového průmyslu podstatné změny, je umělá inteligence – zde jde třeba o evoluci autonomního řízení.

Nyní jste založili technologické centrum v Izraeli, které nese název ŠKODA AUTO DigiLab Israel, kde jste začali spolupracovat s místními start-upy a akademickou sférou. Proč by si tamní začínající firmy měly vybrat ke spolupráci vás a ne konkurenci?

Myslím si, že naše výhoda nad ostatními hráči na trhu je rychlost a transparentnost. Je pravda, že v Tel Avivu má svou technologickou pobočku více automobilek, ale co my nabízíme start-upům – a co velmi oceňují – je naprosto transparentní proces, který trvá maximálně tři měsíce. Během nich zhodnotíme potenciál daného nápadu či projektu a po této době od nás dostanou jasnou odpověď – zda máme zájem ve spolupráci pokračovat, nebo ne. Řešíme tak problém, na který si místní start-upová scéna do jisté míry stěžuje – že s mnoha korporacemi naváže spolupráci, týdny míjejí týdny a oni nemají jasnou odpověď, zda z té spolupráce něco bude. U nás takový přístup nehrozí.

 

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1