Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda chce prodávat více elektromobilů. Do osmi let by měly tvořit čtvrtinu prodeje

Škoda chce prodávat více elektromobilů. Do osmi let by měly tvořit čtvrtinu prodeje

Škoda Auto plánuje, že bude v roce 2025 prodávat čtvrtinu vozů na elektrický nebo hybridní pohon. K tomu jí má pomoci pět elektromobilů a několik dalších modelů na hybridní pohon kombinující spalovací agregát a elektromotor s dobíjením z elektrické zásuvky (plug in hybrid). Škoda na současném autosalonu v Šanghaji představila koncept prvního elektromobilu Vision E s dojezdem až 500 km a autonomním řízením. 

Škoda v roce 2019 přijde s prvním sériovým hybridním autem do zásuvky v rámci modelové řady Superb, o rok později bude následovat sériový elektromobil. Hybridní pohon by se měl objevit i v modelu Kodiaq. Automobilka v současnosti elektromobil nemá, v minulosti zabudovala elektrický pohon do deseti exemplářů modelu Octavia.

Vision E vychází z modulární koncernové stavebnice pro elektromobily MEB (Modularer Elektrifizierungsbaukasten). Má s délkou 4,645 metru a šířkou 1,917 metru podobné proporce, jako SUV Kodiaq, s výškou 1,55 metru je ale o deset centimetrů nižší. Díky dlouhému rozvoru (2,85 metru) a krátkým převisům vpředu a vzadu vytvořili technici velmi prostorný interiér, který ještě vynikne díky chybějícím B-sloupkům karoserie.

Vůz nabízí systémový výkon dvou elektromotorů 225 kW, pohon všech kol a bude dosahovat maximální rychlosti 180 km/h. Energii bude uchovávat v ion-lithiových akumulátorech s možností indukčního, tedy bezdrátového dobíjení, které baterie dobije na 80 procent kapacity za 30 minut.

Vedle hlavní obrazovky, na níž se zobrazují klasická data vozu, jsou ve voze další displeje pro posádku vozu. Uprostřed palubní desky je centrální dotykový displej, na kterém si mohou řidič a spolujezdec přečíst a ovládat všechny důležité funkce a služby. V každé výplni dveří je zabudován Phonebox, v němž si cestující mohou bezdrátově nabíjet chytré telefony. Funkci zpětných zrcátek převzaly kamery.

Nová studie splňuje předpoklady pro dosažení třetí úrovně autonomního řízení. Umí se automaticky pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo se naopak vyhýbat, předjíždět, automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět a vyjíždět z nich. Zajišťují to senzory různého dosahu a různé kamery, které sledují provoz. Při přepnutí na autonomní řízení lze přední sedadla a volant odsunout pro získání většího prostoru.

Škoda Auto v současnosti vyrábí sedm modelových řad zhruba ve 40 modifikacích. Loni dodala na trh rekordních 1,127 milionu aut a vydělala 25 miliard korun.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1