Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda dodá 80 tramvají do Německa. Vozy budou jezdit mezi třemi městy

Škoda dodá 80 tramvají do Německa. Vozy budou jezdit mezi třemi městy

Škoda Transportation dodá do Německa 80 tramvají za téměř sedm miliard korun. Vozy budou jezdit na tratích mezi městy Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Jde o dosud největší exportní tramvajovou zakázku firmy, a to jak z finančního, tak hlavně z výrobního hlediska, řekl ČTK předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Součástí kontraktu je rovněž opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota kontraktu, včetně opce, by se podle informací ČTK mohla pohybovat okolo deseti miliard korun.

Škoda Transportation zvítězila v tendru na dodávku moderních tramvají pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr. Vozidla budou provozována ve třech spolkových zemích Německa. Jde o Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc. Soutěž na tramvaje byla vypsána už v březnu 2017. Tendru se zúčastnili významní světoví výrobci kolejových vozidel. První tramvaje budou v provozu počátkem roku 2021.

„Ukazuje se, že se vyplácí naše strategie orientovat se i na západní trhy. Už letos dodáme mimo jiné první tramvaje do německého Chemnitzu. Unikátní na projektu pro Rhein-Neckar-Verkehr je, že vozy budou propojovat tři spolkové země,“ řekl Brzezina.

Podle viceprezidenta Škody Zdeňka Majera Škodovka opět uspěla na důležitém německém trhu. Tramvaje vycházejí z typové rodiny ForCity Smart, které skupina vyrábí ve svém finském závodě Transtech. „Teď je dodáváme do Helsinek a brzy do Tampere. Vynikající reference, zkušenosti z provozu v Helsinkách a navržené inovace pro Rhein-Neckar-Verkehr byly klíčem k úspěchu v tomto tendru, který byl jeden z největších v Evropě za poslední roky,“ uvedl. Do projektu budou zapojeni experti napříč celou skupinou. Nejdelší ze tří dodávaných typů tramvají bude mít téměř 60 metrů. Půjde o nejdelší tramvaj na světě, dodal Majer.

 

„Projekt Rhein-Neckar-Tram 2020, na němž spolupracujeme se Škodou Transportation, znamená zásadní krok k zajištění budoucí udržitelnosti kvality veřejné dopravy v regionu. Je nutné mít především efektivní a komfortní dopravu, kterou zajistí silná flotila nových vozidel,“ řekl technický ředitel Rhein-Neckar-Verkehr Martin in der Beek.

Škoda dodá tři délky vozů stejného technického provedení - tříčlánkové, čtyřčlánkové a šestičlánkové. Půjde o 31 třicetimetrových tramvají, 37 čtyřicetimetrových a 12 šedesátimetrových, obousměrných, nízkopodlažních, s otočnými podvozky a rozchodem 1000 milimetrů. Budou vybavena nejmodernějšími informačními systémy, kamerami a dalšími inovacemi. Maximální rychlost bude 80 km/h.

Skupina Škoda Transportation je od letoška součástí investiční skupiny PPF Petra Kellnera. Za loňský rok vykázala skupina Škoda Transportation 712 milionů korun čistého zisku, meziročně o 58 procent méně. Tržby se v meziročním srovnání propadly o čtvrtinu na 11,8 miliardy Kč. Seskupení s 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Do skupiny patří plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a finský výrobce kolejových vozidel TransTech.

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232