Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda Transportation dokončila nákup firmy TransTech

Škoda Transportation dokončila nákup firmy TransTech

Škoda Transportation dokončila nákup finského výrobce tramvají a vlaků, firmy TransTech. Dnes podepsala smlouvu na koupi zbylých 25 procent jediného skandinávského výrobce kolejových vozidel. Cenu nezvěřejnila Většinový podíl držela Škoda od srpna 2015. Dnes to řekla mluvčí skupiny Škoda Transportation Lubomíra Černá. Finská firma se 750 zaměstnanci má roční tržby tři miliardy korun. 

„Dlouhodobým záměrem skupiny Škoda Transportation je upevnit své postavení na trzích západní Evropy. To je také záměrem nového vlastníka, mezinárodní investiční skupiny PPF, pod jejímž vedením se nám podařilo dokončit i akvizici finské společnosti TransTech,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Petr Brzezina. 

Škoda Transportation koupila kontrolní podíl firmy TransTech v srpnu 2015. „Roční tržby dosahují tří miliard korun, což dokazuje, že se Transtech stal významným hráčem skupiny Škoda Transportation, který jí otevírá další možnosti na západních trzích,“ dodal Majer.

 

TransTech, jehož hlavními produkty jsou elektrické jednotky, vagony, tramvaje a strojírenské výrobky, byl založen v roce 1985. Škoda Transportation koupila majoritní podíl od finské investiční společnosti Pritech Oy. Původní vlastník, pan Ilka Brotherus, zůstal minoritním akcionářem prostřednictvím společnosti Sinituote Oy, od níž teď Škoda získala zbylý balík.

Loni v říjnu podepsal TransTech smlouvu na dodávku až 65 tramvají finskému městu Tampere. Hodnota kontraktu je 2,7 miliardy korun. Vozidla budou sloužit na trati, která má být dostavěna v roce 2021. Třetí největší finské město si na první etapu nově vznikající sítě objednalo 19 tramvají ForCity Smart Artic včetně desetiletého servisu. Smlouva rovněž zahrnuje další tři opce až na 46 vozidel. Dalších 20 tramvají získají podle smlouvy z konce roku 2016 Helsinky a finské strojírny zároveň podepsaly dohodu o záměru dodat 29 tramvají pro novou linku „Raide-Jokeri“ spojující Helsinky a Espoo. Za minulé dva roky získala podle Majera skupina Škoda ve Finsku kontrakty za deset miliard korun.

Škoda Transportation, přední evropská skupina v oboru výroby kolejových vozidel a trolejbusů, patří od letošního dubna do skupiny PPF nejbohatšího českého byznysmena Petra Kellnera.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1