Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škodovky jdou na dračku. Automobilka loni prodala rekordních 1,2 milionu aut

Škodovky jdou na dračku. Automobilka loni prodala rekordních 1,2 milionu aut

Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům rekordních 1,200 500 aut, což je o 6,6 procenta více, než v roce 2016. Milion aut překročila již počtvrté v řadě. Největším trhem byla Čína s růstem o 2,5 procenta na 325 000 vozů. Společnost to dnes uvedla v tiskové zprávě.

„Rok 2017 byl nejlepším rokem ve 122leté historii naší společnosti. To nám poskytuje další impuls a my děkujeme všem našim zákazníkům za důvěru, kterou do nás vložili. Uplynulý rok ukázal, že strategie Škoda 2025 je tou správnou cestou, abychom úspěšně zvládli zásadní transformaci automobilového průmyslu,“ uvedl předseda představenstva Bernhard Maier.

Nejprodávanější byla v minulém roce Škoda Octavia i přes pokles o 3,9 procenta na 418 800 dodaných aut. Druhý Rapid zaznamenal pokles o 0,6 procenta na 211 500 vozů, následuje Fabia s růstem o 2,1 procenta na 206.500 aut. Škoda Superb zvýšila odbyt o 8,7 procenta na 150 900 kusů. Kodiaq v roce své premiéry doputoval k 100 000 zákazníků. Končící Yeti zaznamenal pokles o 27,8 procenta na 69.500 aut a jeho nástupce Karoq, který přišel na trh v závěru roku, hlásí 6300 dodávek. Citigo, který se prodává jen v Evropě, snížil prodej o 8,8 procenta na 37 100 vozů.

V západní Evropě zvýšila Škoda dodávky o 5,2 procenta na 477 700 vozů. Německo zůstává s růstem o 4,9 procenta na 173 300 aut druhým největším trhem pro značku na světě. Škoda v Německu zároveň opět získala pozici největšího dovozce. Dvouciferný růst zaznamenala ve Francii, Itálii, Rakousku, Norsku a Řecku.

Ve střední Evropě vzrostly dodávky o 12,7 procenta na 207.100 vozidel. Na domácím českém trhu Škoda zvýšila dodávky o osm procent na 95 000 aut. Ve východní Evropě bez Ruska rostla o 17,9 procenta na 41 300 aut.

V Rusku prodej rostl o 12,5 procenta na 62 300 vozů. V Izraeli dodávky stouply o 14,5 procenta na 23 400 aut a v Indii zvýšila Škoda odbyt o 31,4 procenta na 17 100 vozů.

Škoda provozuje v České republice tři výrobní lokality, vyrábí také v Číně, v Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii především prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu s místními partnery. Patří do koncernu Volkswagen.

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1