Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Správný okamžik pro investice. Západní firmy pumpují peníze do Ruska

Správný okamžik pro investice. Západní firmy pumpují peníze do Ruska

Velké západní společnosti usoudily, že je ideální doba na investice do rozvoje obchodování v Rusku. V zemi je podle expertů na ústupu dva roky trvající recese. Na východ se rozhodl expandovat švédský nábytkářský gigant Ikea nebo francouzský hobby market Leroy Merlin. O tématu píše agentura Bloomberg.

Oba nadnárodní řetězce se domnívají, že po letech opět roste kupní síla Rusů, a bylo by tedy dobré se na ně zaměřit. Ikea za rozvoj své sítě v Rusku plánuje utratit víc než miliardu a půl dolarů, Leroy Merlin dokonce přes dvě miliardy eur. Zatímco Švédi chtějí investovat do nových obchodů, Francouzi se zaměří na síť outletů. Ruská federace nalákala také farmaceutickou společnost Pfizer nebo americký Mars, který chce vystavět továrny na žvýkačky, ale také zvířecí krmiva.

IKEA se chystá expandovat do Ruska.IKEA se chystá expandovat do Ruska.autor: E15

„Poslední dva až tři roky byly hotovou pohromou. Teď se ale situace mění v návaznosti na stabilizaci směnného kurzu rublu. Předpověď je taková, že by měla ruská ekonomika už brzy opět zahájit růst,“ domnívá se Frank Schauff ze svazu obchodníků AEB, který se specializuje na poradenství investorům, kteří chtějí vstoupit na ruský trh.

V Rusku investuje i francouzský hobby market Leroy Merlin.V Rusku investuje i francouzský hobby market Leroy Merlin.autor: Julia Kuznetsova / Shutterstock.com

Důležitým faktorem, který nahrává nadějím na brzký růst, je zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Ten se totiž v průběhu kampaně zabýval otázkami spojenými se sankcemi, které západ uvalil na Rusko kvůli krizi na Ukrajině. Republikán se nijak netají tím, že považuje ruského prezidenta Vladimira Putina za budoucího partnera pro jednání.

Donald Trump projevil sympatie k prezidentovi Ruska Vladimiru PutinoviDonald Trump projevil sympatie k prezidentovi Ruska Vladimiru Putinoviautor: Ap, Reuters

„Trump je daleko otevřenější myšlenkám americko-ruské spolupráce, než byla předchozí administrativa. Je tedy jasné, že se zde otevírá prostor pro zlepšení vzájemné spolupráce, což už samo o sobě vzbuzuje naději,“ popisuje aktuální situaci Alexis Rodzianko z Americké obchodní komory v Rusku.

Za kosmetiku Rusové rádi vydají peníze.Za kosmetiku Rusové rádi vydají peníze.autor: shutterstock.com

Pozorovatelé se shodují, že Rusové vsadili v době krize především na menší zboží. V případě Ikey tak nejdou na odbyt kuchyňské linky, zájem je ale naopak o drobné vybavení. Zákazníci jsou také ochotni vydat peníze za kosmetiku nebo spodní prádlo, zatímco obchody s dražším oblečením nebo obuví jejich zájem tak moc nepřitahují.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1