Tajuplný byznys. Firmy v centru Prahy lákají na projížďku falešnými historickými auty | info.cz

Články odjinud

Tajuplný byznys. Firmy v centru Prahy lákají na projížďku falešnými historickými auty

Vypadá to idylicky. V Praze lákají firmy na projížďku veterány, během vyhlídkové jízdy jim může zkušený průvodce přiblížit historii města. Taková vyjížďka má ale jeden zádrhel. Nejedná se v mnoha případech o historické vozy ani jejich repliky.

Při bližším zkoumání člověk zjistí, že vypadají spíše jako auta z kreslených filmů než klasické opečovávané veterány. Projížďka „historickým“ vozem není levná záležitost. Zájemce vyjde na zhruba 500 korun, pronajmout si celé auto stojí na hodinu 2 tisíce korun.

Přestože firmy prezentují své vozy jako historické, zákon nedovoluje s veterány podnikat. Pokud takový vůz přihlásíte a získáte veteránské značky, může sloužit jenom vám a vašim blízkým. Organizovat placené projížďky nebo auto půjčovat nesmíte. Veterán dokonce není určený ani k běžnému dennímu ježdění. „U veteránů jsou povoleny stavby, ale jen do určitých podmínek,“ vysvětluje pan Hořice z firmy Vintage – Replica, která se klasickými veterány zabývá. Pokud chce majitel veteránu s historickým vozem provozovat třeba živnost, musí získat normální STK. Ani pak ale nemá vyhráno, veterán nemusí úřady přihlásit třeba i proto, že je na dnešní poměry příliš pomalý.

„Historická“ vozidla v centru Prahy by logicky měla splňovat všechny podmínky tak jako obyčejné auto. „Vtip je v tom, že to vozidlo, aby tady mohlo jezdit, musí být schváleno do provozu, mít registrační značky, velký a malý techničák, zaplacené povinné ručení, Byť si o tom můžeme myslet, že to není tak dokonalé, na druhou stranu je docela možné, že mají omezenou maximální rychlost,“ říká Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

Některým fanouškům historických vozidel přijde mírně řečeno neuvěřitelné, že by „historická“ auta v centru Prahy tímto procesem mohla hladce projít.

Kdo tato vozidla vyrábí, je velmi složité zjistit. Lidé, kteří se v tomto oboru pohybují, se shodují, že existuje několik možností. Buď vznikají u nás na zakázku, nebo si je dovážejí podnikatelé ze zahraničí.

Pokud si u nás chce nadšenec sám postavit nějaké auto, cesta k jeho schválení je poměrně dlouhá. Žádost musí zahrnovat celý technický výkres, který následně schválí odbor dopravy v místě bydliště. U nás je velmi složité takové povolení k užívání vlastnoručně postaveného vozu vůbec získat. Proto tato možnost není příliš pravděpodobná.

„Historické“ vyhlídkové vozy povolení mají. Vyplývá z toho, že se patrně dovážejí ze zahraničí. „Dostanou například anglický, nebo holandský technický průkaz. Jakmile máte jednou auto schváleno pro provoz v pozemních komunikacích v Evropské unii, tak může jezdit kdekoliv. Vy si ho pak můžete legálně postavit, koupit, dovézt, přihlásit ho a provozovat,“ popisuje Vacek. U nás musí projít samozřejmě technickou a podle toho, jak tento byznys v Praze vzkvétá, nebude to tak složité. 

Praha pro tyto vozy určila zhruba deset nástupních míst v ulicích Pařížská, Mostecká, Rytířská či Malostranské náměstí. Jak uvedla tisková mluvčí pro Prahu 1 Veronika Blažková, za poslední roky nebyla žádná nová povolena. „To souvisí s enormním nárůstem žádostí o jejich zřízení spojeným s nárůstem počtů těchto vozidel v ulicích naší městské části,“ vysvětluje. Rozšířit nástupní místa Praha neplánuje ani do budoucna.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud