Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tři čtvrtiny exportérů chtějí letos navýšit investice. Plánují modernizaci i rozšíření výroby

Tři čtvrtiny exportérů chtějí letos navýšit investice. Plánují modernizaci i rozšíření výroby

Tři čtvrtiny českých exportérů plánují od letoška navýšit investice. Každý třetí se přitom zaměří na modernizaci a rozšíření výroby. Třetina se chystá zmodernizovat stávající zařízení. Více než desetina firem plánuje rozšíření kapacity. Značná část investic bude také směrovat do oblasti e-commerce - internetový obchod se chystá založit šest procent vývozců. Ukázal to průzkum společnosti GfK pro Raiffeisenbank mezi 300 firmami.

Vývozcům přibývají zakázky, ti je ale často odmítají kvůli nízkým výrobním kapacitám a nedostatku zaměstnanců. Právě investice do rozšíření, ale také modernizace či robotizace výroby pomůže firmám čelit nedostatku pracovní síly.

Nyní již na e-shopech své zboží a služby nabízí pětina exportujících firem. V příštích letech do této oblasti navíc hodlá vstoupit dalších šest procent dotazovaných společností. Průzkum mimo jiné ukázal, že každá druhá společnost, která aktuálně provozuje nebo se chystá do budoucna zřídit e-shop, chce prostřednictvím internetových obchodů směřovat své zboží i do zahraničí.

Zboží a služby prodávané na e-shopech ale zatím ve většině případů (80 pct) míří do střední, východní či západní Evropy. Expanzi do zahraničí prostřednictvím e-commerce by podle nich pomohla především nižší cena přepravy, marketingová podpora a vyšší spolehlivost zahraničního platebního styku.

Index exportu, který sestavuje Asociace exportérů a Raiffeisenbank ukazuje, že tempo růstu českého vývozu v letošním prvním čtvrtletí zvolní. I začátek druhého čtvrtletí se ponese ve znamení zpomalování výkonnosti vývozu. Podle indexu měl český vývoz potenciál růstu v prvním letošním čtvrtletí v průměru přes deset procent. Více než 210.000 neobsazených míst na trhu práce společně se sezónními faktory ale zbrzdí růst vývozu na úroveň kolem pěti procent. Brzdou rychlejší expanze vývozu je také sílící koruna.

Export tuzemských firem byl loni rekordní. V přeshraničním pojetí se meziročně zvýšil o 5,7 procenta na 4,2 bilionu korun. O pětinu vzrostl export do Číny, do Německa české podniky vyvezly o 7,3 procenta zboží více, vyplývá z údajů statistiků.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1