Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

U Plzně skončila ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Podívejte se na závěrečné momenty

U Plzně skončila ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Podívejte se na závěrečné momenty

Tunelovací stroj v sobotu končí ražbu nejdelšího železničního tunelu v Česku - v Ejpovicích u Plzně. Kompletní tunel, stavba za 2,5 miliardy korun, bude hotový do prosince 2018. 

První tubus o délce 4,1 kilometru se razil 16 měsíců do loňského 11. června. Ražba druhého byla zahájena přesně před rokem. „Díky zkušenostem z prvního tunelu už jsme věděli, co nás čeká a uměli se na to připravit. Ražba proběhla téměř bez problémů,“ uvedl vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav.

„První dvě třetiny ražby pod kopcem Homolka jsme se pohybovali v břidlicích, kde se chodby razily bagrem. Poslední dvě propojky byly ve tvrdých spilitech, kde by bagry neměly šanci,“ řekl Ivor. Původně se měl celý tunel razit trhavinou. Nakonec ale byl zvolený razicí stroj, okolní obyvatelé tak nebyli nijak omezováni.

V tunelu zbývá dodělat výplňový beton. Dále se musí zabetonovat chodníky s kabelovody a pak se na dno položí pevná jízdní dráha.

Tunely, vzdálené do 35 metrů, budou hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, která bude dokončena také závěrem roku 2018. Jde o jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Cena díla se zvýšila z necelých čtyř na zhruba pět miliard korun. „Nejdražší vícepráce byly spojené s tunelem, jak jsme se dostali do horších geotechnických podmínek a museli jsme přijmout řadu opatření. Všechny jsou obhajitelné a součástí smlouvy,“ uvedl Majer. Na akci je od začátku loňského roku trvale supervizor Státního fondu dopravní infrastruktury, který musí vše odsouhlasit.

Faktorů, které stavbu prodražily, bylo podle Majera více. Na začátku to byl archeologický průzkum, který stavbu zpozdil o rok. Dalším problémem byla voda a tvrdé skály. Stavbaři o spilitech věděli, ale netušili, že ve spojení s vodou budou tolik obrušovat řezné hlavy. Silné zrudnění horniny navíc jako magnety zastavovalo pásové dopravníky s rubaninou.

O dalším použití německého razicího stroje TBM za stovky milionů korun, který Metrostav koupil, se nyní jedná. „V Česku zatím žádná stavba, kde by se mohl využít, není,“ uvedli stavbaři.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744