Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Číně seženete kondomy Trump. Budoucí prezident musí o značku tvrdě bojovat

V Číně seženete kondomy Trump. Budoucí prezident musí o značku tvrdě bojovat

S ochranou duševního vlastnictví je v Číně obecně problém. Teď se ale hraje o jednu z nejslavnějších značek na světě. Jméno Donalda Tumpa. To je v asijské zemi tak populární, že pod značkou Trump tam koupíte třeba i kondomy.

„Doufal jsem, že by mohl být Trump pleťový krém, Trump hydratační krém, Trump anti-aging a rozjasňovací sérum, nebo Trump balzám,“ vypráví o svých plánech 36letý Mao Yongjin.

Zvoleného amerického prezidenta zbožňuje už od školních let, kdy sledoval jeho televizní show The Apprentice (Učedník). „Moc se mi líbí jeho macho přístup. Je statečný, když říká, co si myslí. Pro muže je vzorem. Souhlasím s většinou jeho názorů, zvlášť na muslimy,“ vysvětluje Mao.

Na začátku roku vyplnil žádost o zaregistrování ochranné známky Trump na kosmetické výrobky. Teď se obává, že jeho návrh názvu série produktů pro muže neprojde.

Není však sám, komu nová role amerického realitního magnáta zkomplikuje život. Trump je v Číně takovým pojmem, že si ho za značku volí spousta tamních obchodníků. Na trhu seženete pesticidy, záchody nebo kondomy se značkou Trump. O jeho popularitě svědčí také obrovská socha kohouta s typickým Trumpovým účesem před obchodním centrem ve městě Tchaj-jüan.

Jasně mluví i statistiky. Za posledních 10 let úřady zaregistrovaly 126 takových značek. Jen letos přišlo 34 žádostí. Jak to však vypadá, zlaté časy Číňanům s výsledkem prezidentským voleb ve Spojených státech skončily.

„Kvůli volbám se Trumpovo jméno stalo v Číně známějším. Splňuje tak požadavek zákona, který nedovoluje používat jako název společnosti jméno veřejných osob, aby nedošlo k záměně nebo vytvoření negativního obrázku,“ vysvětluje právnička Zhou Dandan z advokátní kanceláře Unitalen, proč bude nyní mnohem více neúspěšných žadatelů.

Sám Trump navíc hodlá zintenzivnit boj za ochranu svého jména v Číně. Například v září vyhrál deset let trvající soudní bitvu s čínským občanem, který jej používal pro označení svých hotelů a nemovitostí.

Ne všechno ale nutně souvisí s budoucí hlavou USA. Třeba Wu Yue, manažer v investiční poradenské firmě, se pro značku rozhodl kvůli jejímu významu v karetní hře. Doufal, že i pro něj bude „trumfem“. Nebyla. Minulý měsíc úřady jeho žádost zamítly.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1