Byznys s Emiráty? Obchody za 800 milionů dolarů ročně a nové příležitosti pro české firmy | info.cz

Články odjinud

Byznys s Emiráty? Obchody za 800 milionů dolarů ročně a nové příležitosti pro české firmy

Spojené arabské emiráty v posledních letech lákají tuzemský byznys a naopak v Česku objevily něco, o čem dříve nevěděly. Vzájemné obchodní vztahy se prohlubují a české firmy cílí například na Expo 2020, které se bude konat v Dubaji. O perspektivách budoucí spolupráce se mluvilo na prvním česko-emirátském obchodním fóru, které se konalo v Praze pod záštitou ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka.

Když se řekne Spojené arabské emiráty, většině lidí se vybaví populární dovolenková destinace. Je to ale taky dynamicky rostoucí země představující příležitost pro český byznys. Prezident České obchodní komory v Dubaji Pavel Foubík na obchodním fóru připomněl, že ještě před pár lety nemělo Česko v Dubaji odpovídající obchodní zastoupení. Dnes je spolupráce o poznání dál, vzájemný obchod stoupá a loni dosáhl objemu 800 milionů dolarů. „Teď je třeba ohromně populárním tématem věda a výzkum a umělá inteligence, emirátské ministerstvo již v této oblasti s naším spolupracuje, takže zde bych viděl velké příležitosti,“ řekl pro INFO.CZ Foubík.

O potenciálu v oblasti vědy a výzkumu nových technologií mluvil i náměstek ministra průmyslu a obchodu Jan Dejl i ředitel Dubajské obchodní komory Hamad Buamim. Ten za nejperspektivnější oblasti vzájemné spolupráce považuje oblast komunikačních technologií a cloudových služeb, automobilový průmysl, obchod se zdravotnickou technikou a výstavbu infrastruktury. „Výstavba v Dubaji probíhá závratným tempem, což by jistě mohlo být atraktivní i pro české stavební společnosti,“ řekl.

Podle náměstka dubajského ministra průmyslu a obchodu Mohammeda Shehiho považují Emiráty Česko za jednu z nejslibnějších destinací pro byznysovou spolupráci vůbec. Generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal zase zmiňuje, že Emiráty mají v regionu pověst nejspolehlivějšího partnera a můžou sloužit jako vstupní brána pro obchod s dalšími zeměmi Blízkého východu.

Má to ale i svá úskalí. „Je to úplně jiné, než na co jsme zvyklí v Evropě, něco je jednodušší, něco naopak složitější. Podnikatelé a společnosti by se měli připravit na to, že založit firmu v Dubaji není otázka pár tisíc korun a několika málo dní jako v Česku, musíte mít kancelář, místní obchodní licenci a jen ty nejzákladnější náklady představují kolem půl milionu korun a to každý rok,“ vysvětluje Pavel Foubík. „Oněch 500 tisíc korun je jen základ pro existenci firmy, u firem se zaměstnanci jsou to milionové částky, přesto je to ale pro mnoho firem silně rentabilní,“ uzavírá.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud