Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čechy pobouřil černoch v reklamě na Lidl. Fungují tu spíše slovanské typy, říká expert

Čechy pobouřil černoch v reklamě na Lidl. Fungují tu spíše slovanské typy, říká expert

Kauza černošského modela v letáku Lidlu rozdělila republiku. Některé zákazníky mladík tmavé pleti rozhořčil na nejvyšší míru, takže říkají, že už budou nakupovat jinde, jiní obchodu tleskají za jeho odvahu a tolerantní přístup. Různé rasy modelů a modelek se ale v letácích a katalozích objevovaly vždy. Proč vzbudily takové pobouření až nyní?

Mezi zlevněnými jogurty a sušáky na prádlo se v posledním akčním letáku Lidlu objevila i nabídka pánské módy. Tu na fotografiích předváděl mladík tmavé pleti, což vzbudilo mezi zákazníky obchodu bouři nevole. „Tak na to, že bude někdo z naší rodiny ještě někdy nakupovat v Lídlu, na to můžete klidně zapomenout. Nehodláme podporovat nadnárodní řetězce, které nám sem vnucují multikulti černochy. Tak s tím táhněte tam, odkud jste přišli, v naší zemi pro vás není místo,“ rozčiluje se na facebookových stránkách Lidlu například Věrka Kudláčková.

Proč ale mladík vzbudil v lidech takovou nevoli? Některé zásilkové katalogy nebo obchody s oblečením používají figuranty jiné pleti naprosto běžně. „Myslím, že to bude souviset s nějakou aktuální situací ve vztahu k uprchlické krizi. To téma je asi pro některé citlivější. Globální firmy ve svých katalozích mívaly poměrně často modely a modelky různých barev pleti, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by to někomu vadilo,“ vysvětluje pro INFO.CZ výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.

A s podobnými situacemi se možná budou firmy nejen na českém trhu setkávat stále častěji, jak potvrzuje i ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek. „Poslední dva roky jsme u našich klientů zaznamenali přes pět velkých komunikačních krizí na téma náboženství, migranti a právě jiná etnika. Většinou to začíná buď postem na stránce, nebo zprávou v médiích. Taková krizová komunikace je pak pro firmu dost složitá, protože nijak nepochybila,“ vysvětluje Andrýsek.

Celá situace je tedy vyostřenější zejména kvůli uprchlické krizi, která pohnula Evropou. I přesto jsou ale Češi obecně na cizí etnikum v českých reklamách zřejmě citlivější. „S rasistickými ohlasy veřejnosti jsme se u našich projektů nikdy nesetkali, ale je pravda, že se ve střední Evropě více než v jiných regionech řeší, zda jsou herci v reklamách místní, slovanské typy. Neřekl bych ale, že jen proto jsou Češi rasisti, je to dané spíše tím, že reklamy lépe fungují, pokud zobrazují zákazníkovi důvěrně známé prostředí a obyvatele regionu. Se spotem, kde budou jen Eskymáci nebo Afričané, se prostě ve střední Evropě hůře identifikuje,“ vysvětluje situaci na českém reklamním trhu šéf skupiny Ogilvy Ondřej Obluk.

Některé reklamní agentury se proto snaží tomuto trendu přizpůsobit. Všechny z oslovených ale potvrdily, že herce pro své kampaně na základě rasové příslušnosti nevybírají. „Modely a modelky vybíráme v závislosti na brandu firmy, kterou zastupujeme. Zaměřujeme se na to, jak firma vystupuje a koho chce oslovit. Rozhodně ale vědomě nevynecháváme z výběru nějaké konkrétní etnikum,“ potvrdil pro INFO.CZ mediální stratég agentury Triad Advertising Boris Múdry.

Lidl na kritiku černošského modela reagoval klidně, ale důrazně. „V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku,“ vysvětluje v oficiálním prohlášení mluvčí Lidlu Zuzana Holá a pro INFO.CZ dodává: „Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes.“ 

Takový přístup obchodního řetězce naopak mnohé zákazníky potěšil a na facebookových stránkách Lidlu se tak kromě nenávistných komentářů a výhružek objevila i slova podpory a uznání. A mnohdy také rozčarování z toho, co dokáže fotografie ve slevovém letáku způsobit. Firmy se zastali i ministři Marián Jurečka a Jan Chvojka.

Celá kauza tak nakonec může Lidlu spíše prospět, jak potvrzuje i Andrýsek. „Moc si reakce Lidlu vážím. Je to největší komerční stránka na českém Facebooku, která je také svázána mnoha interními procesy. Když to jde tady, tak snad to dodá odvahu i dalším značkám. Lidl z toho nakonec vyjde jako vítěz – s mediální pozorností a spoustou nových zákazníků, a to vše díky jednomu komentáři na Facebooku,“ vysvětluje.

 

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Výsledky 1. kola voleb 2. kolo Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Dění a výsledky ve druhém kole senátních voleb vám přinášíme i v online přenosu>>>

Komunální volby 2018

Výsledky voleb Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Volby 2018 - Volební videa a bohaté galerie najdete na Blesk.cz>>>

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1