Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čechy pobouřil černoch v reklamě na Lidl. Fungují tu spíše slovanské typy, říká expert

Čechy pobouřil černoch v reklamě na Lidl. Fungují tu spíše slovanské typy, říká expert

Kauza černošského modela v letáku Lidlu rozdělila republiku. Některé zákazníky mladík tmavé pleti rozhořčil na nejvyšší míru, takže říkají, že už budou nakupovat jinde, jiní obchodu tleskají za jeho odvahu a tolerantní přístup. Různé rasy modelů a modelek se ale v letácích a katalozích objevovaly vždy. Proč vzbudily takové pobouření až nyní?

Mezi zlevněnými jogurty a sušáky na prádlo se v posledním akčním letáku Lidlu objevila i nabídka pánské módy. Tu na fotografiích předváděl mladík tmavé pleti, což vzbudilo mezi zákazníky obchodu bouři nevole. „Tak na to, že bude někdo z naší rodiny ještě někdy nakupovat v Lídlu, na to můžete klidně zapomenout. Nehodláme podporovat nadnárodní řetězce, které nám sem vnucují multikulti černochy. Tak s tím táhněte tam, odkud jste přišli, v naší zemi pro vás není místo,“ rozčiluje se na facebookových stránkách Lidlu například Věrka Kudláčková.

Proč ale mladík vzbudil v lidech takovou nevoli? Některé zásilkové katalogy nebo obchody s oblečením používají figuranty jiné pleti naprosto běžně. „Myslím, že to bude souviset s nějakou aktuální situací ve vztahu k uprchlické krizi. To téma je asi pro některé citlivější. Globální firmy ve svých katalozích mívaly poměrně často modely a modelky různých barev pleti, ale nikdy jsem se nesetkal s tím, že by to někomu vadilo,“ vysvětluje pro INFO.CZ výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.

A s podobnými situacemi se možná budou firmy nejen na českém trhu setkávat stále častěji, jak potvrzuje i ředitel social media agentury Socialsharks Petr Andrýsek. „Poslední dva roky jsme u našich klientů zaznamenali přes pět velkých komunikačních krizí na téma náboženství, migranti a právě jiná etnika. Většinou to začíná buď postem na stránce, nebo zprávou v médiích. Taková krizová komunikace je pak pro firmu dost složitá, protože nijak nepochybila,“ vysvětluje Andrýsek.

Celá situace je tedy vyostřenější zejména kvůli uprchlické krizi, která pohnula Evropou. I přesto jsou ale Češi obecně na cizí etnikum v českých reklamách zřejmě citlivější. „S rasistickými ohlasy veřejnosti jsme se u našich projektů nikdy nesetkali, ale je pravda, že se ve střední Evropě více než v jiných regionech řeší, zda jsou herci v reklamách místní, slovanské typy. Neřekl bych ale, že jen proto jsou Češi rasisti, je to dané spíše tím, že reklamy lépe fungují, pokud zobrazují zákazníkovi důvěrně známé prostředí a obyvatele regionu. Se spotem, kde budou jen Eskymáci nebo Afričané, se prostě ve střední Evropě hůře identifikuje,“ vysvětluje situaci na českém reklamním trhu šéf skupiny Ogilvy Ondřej Obluk.

Některé reklamní agentury se proto snaží tomuto trendu přizpůsobit. Všechny z oslovených ale potvrdily, že herce pro své kampaně na základě rasové příslušnosti nevybírají. „Modely a modelky vybíráme v závislosti na brandu firmy, kterou zastupujeme. Zaměřujeme se na to, jak firma vystupuje a koho chce oslovit. Rozhodně ale vědomě nevynecháváme z výběru nějaké konkrétní etnikum,“ potvrdil pro INFO.CZ mediální stratég agentury Triad Advertising Boris Múdry.

Lidl na kritiku černošského modela reagoval klidně, ale důrazně. „V našich letácích věnujeme veškeré úsilí propagaci našeho zboží a jakoukoli rasovou manipulaci či upřednostňování naprosto odmítáme. Vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku,“ vysvětluje v oficiálním prohlášení mluvčí Lidlu Zuzana Holá a pro INFO.CZ dodává: „Leták pro Českou republiku připravujeme výlučně s ohledem na zboží, k jehož propagaci je určen, a využíváme k tomu jak vlastní, tak mezinárodní podklady. Tento postup zachováme i nadále. S ojedinělými projevy rasismu jsme se setkali již v minulosti, nikdy však v takové míře jako dnes.“ 

Takový přístup obchodního řetězce naopak mnohé zákazníky potěšil a na facebookových stránkách Lidlu se tak kromě nenávistných komentářů a výhružek objevila i slova podpory a uznání. A mnohdy také rozčarování z toho, co dokáže fotografie ve slevovém letáku způsobit. Firmy se zastali i ministři Marián Jurečka a Jan Chvojka.

Celá kauza tak nakonec může Lidlu spíše prospět, jak potvrzuje i Andrýsek. „Moc si reakce Lidlu vážím. Je to největší komerční stránka na českém Facebooku, která je také svázána mnoha interními procesy. Když to jde tady, tak snad to dodá odvahu i dalším značkám. Lidl z toho nakonec vyjde jako vítěz – s mediální pozorností a spoustou nových zákazníků, a to vše díky jednomu komentáři na Facebooku,“ vysvětluje.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek