Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi si příští rok vyberou novou vládu. Čím budou politici lákat voliče?

Rok 2017 bude na domácí politické scéně ve znamení voleb do sněmovny. Čím budou politici příští rok lákat voliče? Přesnou podobu kampaní stále drží politické strany pod pokličkou. Už nyní se ale objevuje několik zásadních otázek: povede Andrej Babiš kampaň přímo k zisku premiérského křesla? Jak moc se proti němu vymezí ostatní strany? A jak do toho všeho zasáhne souběh s prezidentskou volbou?

Od nejvýraznějších politických stran na české scéně zatím shodně zaznívá, že na odtajnění hlavního sdělení kampaně je ještě příliš brzy. Jasněji by mělo být na jaře. Hned vzápětí ale dodávají, že povedou pozitivní kampaň. „Strany budou samozřejmě slibovat pozitivní kampaň, ale ta negativní dokáže většinou zaujmout víc,“ vysvětluje politolog Lukáš Jelínek.

Dodává, že strany si budou muset dobře rozmyslet, na co peníze třeba v billboardové kampani vydají. „Bude navíc fungovat dohled pro kontrolu politických stran a jejich hospodaření. Investovat do negativní kampaně, zvlášť kdyby byla skrytá, bude mnohem obtížnější než v minulosti,“ popisuje Jelínek změny, které přináší nově vznikající Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran.

Jasným soupeřem pro ostatní politiky bude zřejmě Andrej Babiš a hnutí ANO. To podle aktuálních průzkumů dalece utíká druhé sociální demokracii. Pro ministra financí by tak mohlo být lákadlem vést kampaň namířenou přímo na post šéfa vlády. „Může například zmiňovat, že on by byl úplně jiný premiér než všichni ti, kteří se tu vystřídali od roku 1992,“ nastiňuje možný scénář politolog. Zároveň se může stavět do role rozumného hospodáře a upozorňovat na vyrovnaný rozpočet nebo lepší výběr daní.

Prosincový volební model agentury STEMProsincový volební model agentury STEMautor: INFO.CZ, STEM

Otázkou je, jak na něj zareaguje zatím druhá ČSSD. „U ní je teď zřejmé, že se snaží vyhranit co nejvíce doleva. To znamená akcentovat progresivní zdanění, zdanění firem a výraznější valorizace důchodů a minimální mzdy,“ vyjmenovává Jelínek. „Nevíme ale, jestli tradiční strany dokážou vést volební kampaň stejně efektivně jako Babišovo manažersky řízené hnutí,“ upozorňuje Jelínek na možnou slabinu. A podle končícího roku, v němž se odehrály krajské volby, to vypadá, že se strany zatím moc nepoučily. Přílišné vymezení vůči Babišovi totiž podle všeho příliš nefunguje.

„Politické strany by se měly vztahovat k tomu, o co jim jde, ne co tvrdí soupeři. Na to by si měly dát pozor. Myslím, že TOP 09 na tom může volby úspěšně prohrát. Sociální demokraté jsou nyní na rozcestí. Vybírají si, jaký typ kampaně pro ně bude vhodnější vést,“ říká Jelínek. Proslýchá se ale podle něj, že se chce ČSSD na volby do sněmovny připravit mnohem pečlivěji než na ty krajské, které pro ně skončily debaklem. „Vystoupení Sobotky na prosincovém ústředním výkonném výboru bylo náznakem nové strategie, ale i dramaturgie jak vést politický boj,“ míní Jelínek. Konečná podoba je ale stále nejistá.

A nakonec zůstává jedna velká neznámá, která může do předvolební kampaně výrazně zasáhnout. Tou je souběh s kampaní před prezidentským kláním, které se odehraje v roce 2018. Pokud by se totiž rozhodl znovu kandidovat Miloš Zeman, mohl by výrazně ovlivnit témata, která se budou ve veřejném diskursu řešit. „Teoreticky se tak může stát, že kampaň do sněmovních voleb bude jen apendixem před prezidentskými volbami. Strany budou muset reagovat na to, co bude Zeman a případně další kandidáti prezentovat za témata,“ míní politolog.

Co zaznívá přímo od politických stran?

  • ANO: Co už dnes víme skoro se stoprocentní jistotou, je to, že naše kampaň bude pozitivní, stejně jako všechny předchozí kampaně v krátké historii hnutí.
  • KSČM: Naše kampaň se zaměří na řešení nejpalčivějších problémů našich voličů, ale hovořit o heslech či obsahu billboardů apod. je zatím předčasné, samotný volební program budeme projednávat v dubnu 2017 společně s návrhy na kandidátní listiny. Kampaň plánujeme jako pozitivní nabídku voličům, ale kritice se vyhýbat nebudeme, protože se chceme soustředit především na to, co vládní strany neplní.
  • ODS: V kampani pro nadcházející volby chceme nabízet pozitivní a konkrétní představy, jak zlepšit a zjednodušit fungování státu, aby lépe sloužil občanům. Konkrétní sdělení připravujeme, ale je jisté, že budou vycházet z programu, protože jako tradiční strana jej máme.
  • TOP 09: Hned na začátku roku 2017 nabídne voličům Vizi. Tento vlastní dokument, na kterém se podílí celá řada nestranných expertů, definuje představu TOP 09 o naší zemi jako o úspěšném státu a tedy také o úspěšné společnosti.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1