Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi udeřili: Dopravci ze západní Evropy nedodržují zákony, jejich šoféři při kontrole pohořeli

Češi udeřili: Dopravci ze západní Evropy nedodržují zákony, jejich šoféři při kontrole pohořeli

Při kontrole vysílaných pracovníků v silniční dopravě, která proběhla na konci září na hranicích s Německem a Rakouskem, se ukázalo, že dopravci ze starých členských států EU neplní povinnosti, které jim ukládají zákony. Jejich zaměstnanci například nevozí v autě kopie pracovní smlouvy v jazyce státu, do kterého jedou. Naopak dopravci z nových členských zemí kontrolou prošli. Výsledky preventivní akce, kterou spustilo české ministerstvo dopravy ve spolupráci s rezortem práce a sociálních věcí, se české vládě hodí při jednání o nové evropské legislativě vyjednávané v unijních institucích.

„Zjištěná porušení využije Česká republika při vyjednávání o balíčku mobility a předá příslušným ministrům ze zemí s největším počtem odhalených nedostatků,“ informovalo ministerstvo dopravy.

Z preventivní kontrolní akce, která na konci září probíhala na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě, vyplynulo, že pravidla o tzv. vyslaných pracovnících (zaměstnancích, které domácí firmy vysílají na zakázky do zahraničí) nedodržují dopravci ze starých členských států EU a naopak zaměstnavatelé ze států střední a východní Evropy ano.

Podle ministerstva je to paradoxní, protože na nedodržování pravidel nejčastěji poukazují právě státy ze západní Evropy. INFO.CZ už dříve upozorňovalo na kontroly českých dopravců a jejich řidičů v Německu či dalších zemích a psalo také o tom, že český stát chystá odvetnou akci.

Řidiči, například z Německa, Rakouska, Itálie, ale i dalších zemí, kteří nyní prošli kontrolou na českých hranicích, netušili, jaké povinnosti mají jejich zaměstnavatelé dodržovat. Nevěděli proto, že s sebou v autě mají vozit pracovní smlouvu, a ještě více se podivovali nad tím, že by měla být přeložena do jazyka země, kam jedou, nebo kterou projíždějí.

Na rozdíl od nich šoféři z nových členských států měli všechny dokumenty v pořádku. „Smyslem akce bylo poukázat v praxi na administrativní požadavky, které evropská legislativa po dopravcích a řidičích požaduje,“ vysvětluje záměr akce ministerstvo.

„Je to určitě pozitivní krok a zároveň munice pro další vyjednávání,“ říká k tomu česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE), která problematiku dlouhodobě sleduje. V unijních institucích právě v těchto dnech vrcholí klíčová jednání o nové směrnici o vyslaných pracovnících a startují diskuse o zmiňovaném silničním balíčku.

S návrhy obou legislativ přišla v minulosti Evropská komise, aby modernizovala stávající pravidla. Některé státy se ale v rámci nových návrhů pokoušejí o omezení přepravy ze strany dopravců z nových států EU. Odvolávají se při tom na nekalou konkurenční výhodu, která spočívá v nižších mzdách jejich řidičů.

„Znění směrnice se již finalizuje, ale s pravidly v silniční dopravě, která bude mít zvláštní úpravu v rámci silničního balíčku, to může zamávat,“ upozorňuje Dlabajová, která se účastní jednání v Evropském parlamentu.

„V této chvíli jakýkoliv protiargument na naší straně má velkou cenu a výsledek zjištění z preventivní akce může Česku významně napomoci,“ myslí si. „Je jasné, že východní státy nemohou vše jen odmítat, a je nutné nalézt kompromis. Pokud se nám ale podaří prokázat, že stávající pravidla plníme, určitě jsou to pro nás plusové body,“ dodává.

Dlabajová poukazuje také na to, že zářijovou preventivní kontrolu na českých hranicích nelze brát jako „oplácení stejnou mincí“. „České orgány provedly preventivní kontrolu, kdy ani za nesplnění povinností neukládaly řidičům ihned pokuty, ale snažily se je informovat o jejich povinnostech a pochybeních, kterých se případně dopustili,“ řekla INFO.CZ.

V rámci mimořádné akce prošlo kontrolou celkem 58 řidičů – z toho 31 na hraničním přechodu v Rozvadově a 27 řidičů na hraničním přechodu v Hatích. Největší zastoupení měli podle informací rezortu šoféři a zaměstnavatelé z Německa a Polska. Zkontrolováno bylo také sedm řidičů ze států mimo EU.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744