Česko trpí nedostatkem zaměstnanců. Chybí i 15.000 šoférů, dopravci se je snaží nalákat zvýšením mezd | info.cz

Články odjinud

Česko trpí nedostatkem zaměstnanců. Chybí i 15.000 šoférů, dopravci se je snaží nalákat zvýšením mezd

Na českém trhu práce schází více než 15.000 profesionálních řidičů. Tento nedostatek se navíc každoročně prohlubuje zhruba o 5000 šoférů. Důvodem je nedostatek nových uchazečů, kteří vstupují do oboru, vysoké zastoupení řidičů v předdůchodovém věku, kteří odchází do penze, a rostoucí ekonomika a objemy poptávaných přeprav. Dopravci proto zvyšují mzdy. ČTK to dnes sdělil ředitel Institutu silniční dopravy sdružení Česmad Bohemia Tomáš Bicera. V Česku je nyní zhruba 130.000 profesionálních řidičů.

Nedostatek profesionálních šoférů negativně ovlivňuje chod českých dopravních firem. Ty kvůli personálnímu podstavu nejsou často schopny zajistit požadovaný objem přeprav. Toho podle sdružení využívá konkurence zejména z východních zemí Evropské unie. "Jsou ze svých pozic postupně vytlačováni zejména autodopravci z Polska, kteří se těší podpoře své vlády a kteří díky odbourání byrokratických překážek a různých omezení byli schopni v posledních dvou letech přilákat a zaměstnat několik desítek tisíc zaměstnanců zejména z Ukrajiny," řekl Bicera.

Náborem zaměstnanců ze zahraničí se snaží situaci řešit i dopravci v tuzemsku, avšak podle Bicery je tento proces v Česku zdlouhavý a složitý. "Do budoucna tak bude docházet k dalšímu snižování konkurenceschopnosti českých dopravců," dodal.

Dopravci se podle Bicery snaží nové řidiče nalákat také postupným zvyšováním mezd. Podle údajů sdružení se mzdy na pozicích řidičů zvýšily v loňském roce o deset až 15 procent, rok 2018 pak pokračuje v podobném trendu. Průměrná mzda řidiče kamionu ve vnitrostátní dopravě se pohybuje mezi 25-30 tisíci korun. U šoférů mezistátní přepravy jsou mzdy zhruba o pět tisíc nižší, protože tito řidiči dostávají ještě diety.

Dopravní firmy se navíc snaží náborovými a PR kampaněmi zlepšit vnímání řidičů ve společnosti. Sdružení také spolupracuje se středními školami s automobilovým zaměřením. Na celoevropské úrovni pak podle Bicery vzniká pod vedením Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) dlouhodobá strategie a opatření, která by měla pomoci řešit nedostatek profesionálních řidičů ve všech zemích EU.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud