Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

ČSSD se vrací k logu, které před volbami s kritikou zahodila. Na novou verzi už nemá smlouvu

ČSSD se vrací k logu, které před volbami s kritikou zahodila. Na novou verzi už nemá smlouvu

Graficky aktualizované logo, s nímž šla sociální demokracie před měsícem do voleb, znovu vystřídá někdejší „hlávka zelí“. ČSSD tvrdí, že s novou verzí od začátku počítala jako s dočasnou, přestože na změnu před volbami kladla mimořádný důraz. Na návrat k původní verzi upozornil server aktuálně.cz.

Volební lídr Lubomír Zaorálek staré logo kritizoval ještě letos v červnu a tvrdil, že je z estetického hlediska nevyhovující a zastaralé, stejně jako další vizuální marketingové prvky strany.

Spíš než růži – tradiční symbol sociálně demokratické strany – podle něj staré logo připomínalo hlávku zelí. Novou grafickou verzi, v níž vyplňují okvětní lístky růže celou plochu čtverce, vymyslel před volbami člen volebního štábu a marketingový specialista Martin Charvát.

„Logo, které jsme používali, bylo jen na období voleb. Smlouva na jeho používání nám skončila,“ uvedl pro Aktualne.cz tiskový mluvčí ČSSD Mikuláš Klang. Po volebním debaklu se tak strana, která chtěla deklarovaně cílit i na mladší voliče, vrací zpátky k osvědčeným symbolům.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1