Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

CVVM: Hnutí ANO stále na prvním místě. Volby by opět vyhrálo, druzí jsou Piráti a ODS

CVVM: Hnutí ANO stále na prvním místě. Volby by opět vyhrálo, druzí jsou Piráti a ODS

Mezi voliči má nadále největší podporu hnutí ANO se ziskem 30,5 procenta. Proti únoru je to ale mírný pokles o tři procentní body. Následují Piráti a ODS, které by podpořilo shodně 12,5 procenta lidí. Vyplývá to z volebního modelu, který dnes zveřejnilo Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Ze současných sněmovních stran by pětiprocentní hranici nepřekročili lidovci, TOP 09 a Starostové.

Piráti proti únoru ztratili půl procentního bodu, ODS si naopak o dva procentní body polepšila. Čtvrtí jsou komunisté a sociální demokraté, obě strany mají shodně jedenáctiprocentní podporu. V případě komunistů je to meziměsíční růst o procentní bod, naopak u ČSSD jde o ztrátu procentního bodu. SPD zůstala na zisku 6,5 procenta.

„Změny podpory u všech stran jsou mezi měsíci v rámci statistické chyby,“ uvedlo CVVM. V posledních třech měsících ale podle nich velmi mírně roste podpora KSČM, která byla v lednu na osmi procentech. "Zda jde ovšem o skutečný posun v preferencích voličů, není v tuto chvíli jasné a je nutné vyčkat na další měření," podotýkají statistici.

K volbám by nyní přišlo 64 procent lidí, což je stejný výsledek jako v únoru. V říjnových sněmovních volbách byla účast 60,8 procenta. Průzkum provádělo CVVM od 3. do 15. března na vzorku 1021 lidí s volebním právem. Volební model je konstruován na základě otázek na volební účast respondentů, volbu strany, jistotu volby a zohledňuje váhání respondentů mezi více stranami.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1