Děti unikly z koncentračního tábora, pak na ně zaútočili psi. Festival nabídne kontroverze | info.cz

Články odjinud

Děti unikly z koncentračního tábora, pak na ně zaútočili psi. Festival nabídne kontroverze

Dětem se sice podařilo přežít koncentrační tábor, teď jsou jim ale na stopě krvežízniví psi nacistů. Češi jsou smějící se bestie, ale proč? Filmy se dají promítat kdekoliv, třeba i ve věznici, kterou využívalo gestapo a komunisti. Jen z tohoto výčtu je patrné, že aktuální ročník Letní filmové školy v Uherském Hradišti se opravdu nebojí kontroverzí. Pokud by reflexe druhé světové války nestačila, filmový festival bude provokovat i současností. Třeba polským hitem Klér.

„Skupina dětí, jež přežila koncentrační tábor, je umístěna do sirotčince v opuštěném zámku uprostřed lesů. Vyhráno ale nemají, v okolí se totiž potuluje smečka zdivočelých nacistických psů,“ zní anotace nizozemsko-polsko-německého filmu Vlkodlak, který žánrově stále ještě nezvykle spojuje horor a válečný film. Kontroverzní je již z etických důvodů, nechat totiž vězně z koncentračního táboru trápit dalšími událostmi v létě roku 1945? To si opravdu dovolí jen málokdo, režisér Adrian Panek ale zjevně ano, o čemž se budou moci na dvou projekcích přesvědčit i festivaloví návštěvníci.

Téma druhé světové války se ale projeví také v dalších filmech. Třeba v sekci Kdo jsou Češi 2: Smějící se bestie, se bude promítat známý film Josefa Macha z roku 1947 Nikdo nic neví.

„Pátrání po identitě českého národa pokračuje! Loni jsem si ukázali, jak tenká je u nás hranice mezi tím, aby byl někdo vnímán jako národní hrdina nebo národní vyvrhel. Letos se podíváme, proč jsme za největšího Čecha chtěli zvolit Járu Cimrmana, tedy někoho, kdo vůbec neexistoval. Jsme národem Švejků? Smějícími se bestiemi? Nebo je humor jen národním antidepresivem a přirozeným sebeočkováním?“ uvádí k této sekci festival.

StB versus Miroslav Ondříček

Řadu dalších debat pak nabídne doprovodný program, v němž si zájemci mohou najít například přednášku známého historika z Ústavu pro studium totalitních režimů Petra Blažka o kameramanovi Miroslavu Ondříčkovi, který vedle českých filmů mnohdy natáčel v Hollywoodu. Za minulého režimu to samozřejmě nebylo tak jednoduché. Ondříčka dokonce sledovala Státní bezpečnost.

„Tématem přednášky Petra Blažka bude Ondříčkovo dlouholeté sledování příslušníky komunistické tajné policie v akci 'Filmař', které souviselo zejména s jeho prací na filmech režiséra Miloše Formana v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. V Archivu bezpečnostních složek se dochoval „spis prověřované osoby“, ve kterém jsou uloženy dokumenty StB k této kauze,“ dočteme se na webu festivalu. Některé Ondříčkovy americké filmy pak budou na festivalu rovněž k vidění.

Letní filmová škola se ale ani letos nebude věnovat jen historickým tématům, i když výrazně připomene například i legendární režiséry Williama Wylera či Michaela Hanekeho, francouzskou novou vlnu či filmy vzniklé jen krátce po sametové revoluci.

Pozornost jistě vzbudí třeba polský Klér: „Ve svém nejnovějším snímku představuje Wojciech Smarzowski nelichotivý obraz katolické církve. I když není toto antiklerikální drama namířeno proti víře samotné, vyvolalo v Polsku pozdvižení. Jen za loňský rok je zhlédlo přes pět milionů diváků.“

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud