Experti: Stát nemá pro mýto strategii, měl by ho řídit sám | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Experti: Stát nemá pro mýto strategii, měl by ho řídit sám

Experti: Stát nemá pro mýto strategii, měl by ho řídit sám

Příčinou potíží mýtného tendru, který ve středu zrušil antimonopolní úřad, je dlouhodobá absence vládní strategie, jak s mýtem efektivně nakládat. Tvrdí to odborníci na dopravu, které oslovila ČTK. Stát podle nich ve své politice o mýtu pouze reaguje na aktuální situaci bez dlouhodobých cílů. Nejlepší variantou řešení mýta by podle expertů bylo, kdyby stát provozoval mýto sám.

Jedním z hlavních problémů současného tendru je podle expertů rozšíření mýtného o 900 kilometrů. Podle Ondřeje Zaorala ze společnosti Inoxive většina analýz ukazuje, že takové rozšíření je neopodstatněné. „Je to socioekonomický experiment s nízkým výnosem a neprozkoumaným dopadem do lokálních ekonomik. Zrušení tendru vidím jako příležitost napravit toto politické rozhodnutí,“ řekl Zaoral.

Další oslovení experti nesouhlasí s tvrzením, že tendr byl technologicky neutrální. „V každé učebnici o mýtu jsou uvedeny grafy, jak se s rozšiřováním kilometrů stále více nevyplatí mikrovlnný systém. Oproti tomu satelitní se nevyplatí pro menší rozsah kilometrů. Umělé rozšíření o 900 km má jediné racio v tom, že se vyplatí pro satelitní systém a nevyplatí pro mikrovlny,“ řekl k tomu profesor dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl. S tím souhlasí jeho kolega Petr Moos. „Analýza ukázala, že limitem pro technologicky neutrální tendr bylo rozšíření maximálně o 400 kilometrů. Při takhle velkém rozšíření bylo zřejmé, že bude vybrán satelit,“ dodal.

Naopak problémy okolo převodu zadání uchazečům na přepisovatelných médiích je podle expertů spíše formální problém, který by neměl být důvodem ke zrušení celého tendru. Podle vedoucího ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství dopravní fakulty ČVUT Václava Jirovského je takový postup ve světě běžný a vzhledem k rozsahu dokumentace i jediný rozumný.

Dopravním odborníkům se nelíbí celková vládní politika týkající se mýta. Podle Přibyla je jedinou strategií státu jen vyměnit jednoho soukromého provozovatele za druhého a to s rizikem, že o několik let později nebudou státu dohodnuté podmínky vyhovovat.

Nejlepším řešením pro mýto by podle všech oslovených odborníků bylo, kdyby ho řídil sám stát a rozhodoval tak o všem kolem mýta. Jako příklad uvedli Rakousko, kde se podle nich tento systém osvědčil. Stát by v takovém případě vytvořil vlastní organizaci, která by měla mýto na starosti. Zaoral pro tento účel navrhuje transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Mýto pod kontrolou ŘSD vidím navíc jako důležitý vstup do transformace ŘSD a využívání nových finančních zdrojů po konci dotací EU do oblasti dopravy,“ dodal.

Státem řízená organizace jako provozovatel mýta je jednou z náhradních variant, které ministerstvo dopravy zvažuje pro případ, že neuspěje s připravovaným rozkladem proti rozhodnutí antimonopolního úřadu. Podle ministerské analýzy je však možné stihnout toto řešení nejdříve rok a půl po skončení kontraktu se současným provozovatelem.

Pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdí své rozhodutí, navrhují experti pro období po roce 2019 vytvoření krizového plánu, který by překlenul období, než by stát dokázal převzít mýtný systém do vlastních rukou. Vzhledem ke krátkému času, který státu zbývá do konce smlouvy se současným provozovatelem, je podle nich nereálné zajistit plnohodnotné řešení včas.

Přibyl v souvislosti s mýtem poukázal i na skutečnost, že jeho prostřednictvím je vybíráno velké množství dat o pohybu vozidel. Stát by podle něj měl mít tyto informace pod kontrolou, „Hazardovat s tím, že stát nevlastní tato data, je, dle mého, velkým rizikem a tato data mohou být zneužita,“ dodal.

V tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium společností Czech Toll/Sky Toll. Ve středu tendr zrušil ÚOHS. Ten ministerstvu vyčetl zejména rozšíření zpoplatněných úseků, které je podle úřadu stanoveno neurčitě, a také způsob předávání zadání tendru jednotlivým uchazečům.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.