Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jestli pojede autobus? Zavolejte si ráno. Jak nízké platy řidičů ničí český venkov

Jestli pojede autobus? Zavolejte si ráno. Jak nízké platy řidičů ničí český venkov

Doufám za vás, že autobus je jen zpožděný,“ říká milý hlas paní na informační lince litoměřického dopravce. Ale naděje trvá jen chvilku. „Tak ten má dnes bohužel výpadek. Zase z personálních důvodů, že není na lince řidič.“ Situace, kterou lidé v určitých oblastech na Litoměřicku zažívají prakticky denně. Čekají na autobus, ten nepřijede. Dál už je dostat se do práce nebo třeba na nákup jen na jejich vlastních silách. Na veřejnou dopravu tady posledních několik měsíců spoléhat nelze.

Stojím na návsi v Kalovicích, malé vsi na okraji litoměřického okresu.

Bývalý bramborářský kraj na pomezí Litoměřicka, Mělnicka a Českolipska to s veřejnou dopravou neměl nikdy jednoduché. Byly doby – to bylo v 70. a 80. letech minulého století – kdy se sem třeba z Prahy bylo možné dostat vlastně jen dálkovými autobusy na lince Praha – Děčín, které zapomenutým krajem zvaný Český Texas projížděly.

Jenže pak dopravci utlumili spoje, které jezdily souběžně po obsluhovaných železničních tratích. A trasa Praha – Děčín patří na železnici k těm vytíženým. Čili na kraj kolem Úštěka, hojně navštěvovaný třeba trampy mířícími do pískovcových skal Roverských hor a části Kokořínska, se zase zapomnělo.

Náprava přišla před pár lety, kdy se Ústecký kraj dohodl se společností Busline (dnes TD BUS). Obslužnost se významně zlepšila – z jednoho spoje bylo několik denně. Lidem, kteří z Úštěcka míří za prací třeba do Prahy, se najednou naskytla možnost dostat se na koridorovou trať z Ústí nad Labem do Prahy ve Hněvicích – a mnozí to začali využívat.

Když přišli filmaři…

Jenže to se týká hlavně známých turistických tras. Pár kilometrů od nich je vše při starém, a zejména starší lidé jsou zde dál odkázáni na autobusy. Podnikatelských příležitostí je tu málo, zbývá chudý život na vsích, které se často pomalu mění v malá ghetta. Kdysi neznámé a zapomenuté Úštěcko se mezitím stalo lokálním turistickým hitem. Pomohly k tomu detaily: malebné městečko Úštěk, kde se natáčely třeba scény filmového Kolji. Opravená Kalvárie nad Ostrou, houbařský ráj, oblíbené cyklostezky, pískovcové masivy v Roverských skalách.

V poslední době spoje začaly nepochopitelně vypadávat. Nejčastěji proto, že na linku nenastoupil řidič. Důvodů je víc: tlak na pracovním trhu i spory mezi společností TD BUS a krajem o ceny, vysoutěžené před čtyřmi lety, kdy panovala úplně jiná situace ve mzdách.

Dispečeři na litoměřické infolince doporučují lidem, aby si každé ráno preventivně zavolali, zda jejich spoj v konkretní den pojede, nebo zda nedorazí.

„Měli jsme větší počet řidičů na nemocenské a dovolených. K personální krizi, mohu li to takto nazvat, přispívá také nejistota řidičů, která pramení s vývojem v dopravní obslužnosti kraje. V současné době bohužel již dovolenou neuděluje zaměstnavatel. Řidič hodí klíče od autobusu dispečerovi na stůl, a pokud nedostane dovolenou, jde marodit. Dalším fenoménem doby je: zítra nepřijdu, mám lepší práci,“ říká výkonný ředitel společnosti TD BUS Milan Toms.

Vyjedou? Nevyjedou?

Společnost zároveň tvrdí, že od roku 2014, kdy byly ceny za dopravu vysoutěženy, došlo ke dvěma významným zásahům do rovnováhy smluvního vztahu. Ty způsobily mimořádná nařízení vlády, která zvýšila minimální zaručenou mzdu řidičů a minimální mzdu obecně.

„Výše uvedené skutečnosti zapříčinily značnou nerovnováhu ve vztahu mezi objednatelem, Ústeckým krajem, a poskytovatelem dopravní obslužnosti, společností TD BUS a.s. Smlouva se takto stala hrubě nevýhodnou. Mzdové náklady raketově vzrostly, takový vývoj nemohl být ze strany uchazeče o zakázku předpokládán,“ tvrdí dopravce.

Spory dokonce došly tak daleko, že ještě před pár dny hrozilo, že autobusy se začátkem školního roku nevyjedou vůbec.

„Kraj se společností TD Bus vydírat nenechá a nebude společnosti TD Bus platit více, než k čemu se zavázal v platných smlouvách. Ceny, které kraj společnosti TD Bus hradí, ostatně nabídla Ústeckému kraji sama společnost TD Bus ve výběrových řízeních. Ústecký kraj se obrátí na Policii ČR, aby prošetřila, zda postup společnosti TD Bus nenaplňuje znaky trestného činu vydírání,“ říká mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Podle ní se dopravce do této situace dostal sám svým nesystémovým hospodařením a ceny, které v roce 2014 nabídl a se kterými vyhrál výběrové řízení, byly čistě na jeho uvážení a výpočtech. „Dnes se ukazuje, že zcela špatných,“ říká Dosedělová.

Argument o zásahu vlády kraj neuznává.

Až skončí obchodní válka…

Až se válka kraje a soukromého dopravce přežene, kraj kolem Úštěku opět možná zůstane bez pořádného autobusového spojení. Součástí návrhu, který dopravce kraji dává, je totiž i snaha, aby autobusy přestaly jezdit na linkách, kde je málo cestujících.

„Dle mého názoru je řešením redukce spojení, zejména těch kde nikdo nejezdí. To nabízíme kraji již konce minulého roku,“ říká Milan Toms.

Regiony, které před pár lety „vydělaly“ na plošném zlepšení dopravní obslužnosti v celém kraji, nejspíš zase o spojení s městy přijdou.

Článek vyšel původně na webu HlídacíPes.org. Publikujeme ho v celém znění se souhlasem redakce. 

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232