Jsme vždy dva kroky před nařízením vlády, zní z domovů pro seniory. Zatím situaci zvládají | info.cz

Články odjinud

Jsme vždy dva kroky před nařízením vlády, zní z domovů pro seniory. Zatím situaci zvládají

Navzdory ostré kritice předsedkyně zdravotnických odborů Dagmar Žitnikové, dle které v domovech pro seniory zoufale chybí zdravotnické pomůcky, se situace v terénu nejeví zase tak černě. Otázka ovšem je, zda budou tato zařízení schopna adekvátně fungovat v situaci, kdy se u jejich klientů nebo zaměstnanců potvrdí nákaza koronavirem. Domov pro seniory v Břevnici u Havlíčkova Brodu, kde jsou nakaženi téměř všichni pacienti a polovina personálu, nabádá k opatrnosti.

V reakci na výroky Žitnikové jsme oslovili asi dvacet ředitelů či ředitelek domovů pro seniory napříč republikou. Kromě otázek směřujících k vybavenosti ochrannými pomůckami jsme se jich ptali také na to, zda jsou schopni v případě, že se u nich nákaza objeví, postupovat podle doporučení resortu zdravotnictví. Ministerstvo po nich mimo jiné chce, aby dvakrát za den měřili teplotu svým klientům, což se dá asi zvládnout. Horší už to je s doporučením, aby pro izolaci osob podezřelých nebo potvrzených z nákazy bylo vyčleněno deset procent z celkové lůžkové kapacity zařízení.

Například ředitelka Domů pro seniory Wagnerka v Českém Krumlově, Hana Dufková, na otázku, zda je v jejich možnostech dodržovat doporučení ministerstva zdravotnictví v případě, že se u nich objeví pozitivní nález na koronavir, odpověděla stručně a jasně: „Ne.“ Jde přitom o zařízení, které má 64 klientů a 40 zaměstnanců. „Personálně jsme na tom zatím dobře,“ říká. Klíčové v její odpovědi bude nejspíš slůvko „zatím.“ Klienty dle jejích slov v danou chvíli netestují. „Pouze sledujeme jejich zdravotní stav, dvakrát denně jim měříme teploty, vše dle požadavků nadřízených orgánů,“ vysvětluje.

„Doporučení ministerstva budeme samozřejmě respektovat a dodržovat,“ doplňuje Michaela Kopřivová z olomouckého domova pro seniory Senecura. Zdůrazňuje ale, že pokud mají pečovat o klienty pozitivně testované na COVID-19, pak nutně potřebují dostatek účinných ochranných prostředků k ochraně zdraví svých zaměstnanců. „Budeme je potřebovat na stejné úrovni jako zdravotnická zařízení. Stejně tak v případě pomoci se zajištěním dostatečného množství personálu. Klíčovým faktorem úspěchu tohoto opatření je také mít přistup k rychlému testování klientů i zaměstnanců.“ Mají 110 klientů a šedesát zaměstnanců. „Prozatím je to dostačující počet, nicméně jsme si vědomi, že situace se může velice rychle změnit,“ nepochybuje.

Podobně hovoří také ředitelka domova pro seniory Máj v Českých Budějovicích Marie Zimmelová. „Oddělit zcela infekční pacienty včetně personálu bychom zvládli tak maximálně u tří klientů,“ říká s tím, že jsou schopni oddělit jednu malou část budovy. Celkem přitom mají 98 klientů. „Museli bychom v takové situaci požadovat transport do zdravotnického zařízení, nedisponujeme lékařem ani vybavením pro péči o klienta pozitivního při rozvinutých klinických příznacích,“ dodává Zimmelová s tím, že jsou už nyní personálně na hranici možného pokrytí provozu z vlastních zdrojů.

„Většinu doporučení ministerstva zdravotnictví jsme schopni realizovat,“ doplňuje Zimmelovou ředitelka domova důchodců ve východočeském Ústí nad Orlicí Miluše Kopecká. I ona ale počítá s tím, že se situace může dramaticky vyvíjet. „Nikdo na pandemii nebyl dopředu připraven, a tak to musíme i chápat,“ říká pro INFO.CZ s tím, že mají 106 zaměstnanců na 144 klientů. „V klidných dobách je počet zaměstnanců dostačující, v době pandemie by jich bylo třeba více,“ nepochybuje Kopecká a dodává, že je situace náročná po stránce komunikace s klienty: „Někteří velmi špatně snáší nařízená opatření.“

Ředitelka sociální služby v Uherském Hradišti Marie Fremlová pak v rozhovoru pro INFO.CZ naznačuje rozdíly v přístupu lidí přímo v terénu a těch, kteří vymýšlí rozličná opatření od kancelářského stolu. „Všeobecně musím konstatovat, že ve všech opatřeních jsme my jako sociální služby dva kroky před jakýmkoliv vládním nařízením,“ vysvětluje Fremlová a dodává: „V rozhodování, koho pustit z pracovníků s případným rizikovým kontaktem na pracoviště jsme daleko přísnější než krajská hygienická stanice, a jsme si plně vědomi toho, že si ve všem musíme pomoci sami a spolehnout se sami na sebe, na zodpovědnost našich pracovníků.“

Pokud jde o ochranné pomůcky, tak či onak všichni oslovení ředitelé a ředitelky přiznávají, že jich mají zatím dostatek. „Dvojkových respirátorů máme třiadvacet, sedm z vlastních zdrojů, jednorázové žádné, pouze ty, co nám byly ušity,“ říká Dufková z Českého Krumlova. Zároveň ale přiznává, že neví, kdy jim budou distribuovány další. „Nevím, kdy budou další, dodávky má na starost stát prostřednictvím kraje. O dalších zásobách a distribuci nevíme,“ přiznává. A na otázku, zda jsou v kontaktu také s někým z ministerstva zdravotnictví nebo vnitra, odpovídá, že nikoli. „V kontaktu jsme pouze s lidmi z kraje, a ti tedy fungují perfektně.“

„Roušek máme dostatek asi tak na tři týdny, získali jsme je i z Olomouckého kraje, za což jsme opravdu rádi,“ doplňuje Kopřivová s tím, že respirátory typu FFP2 mají jen pro překlenutí prvních případných izolací. „Ty máme díky tomu, že nám je poskytla naše mateřská společnost. Respirátory FFP3 bohužel nemáme. Stejně tak je velký nedostatek ochranných obleků s tím, že mají další ochranné pomůcky přislíbené od kraje. „Nevíme ale kdy, ani jejich počet.“ Podle ní by přitom pro klid všech klientů, jejich rodin i zaměstnanců bylo optimální, pokud by se přistoupilo k plošnému a rychlému testování všech klientů i zaměstnanců domovů pro seniory.

Lišácky na otázku, zda mají dostatek ochranných pomůcek, reagovala Petra Zimmelová: „Pokud jsme ve stavu SARS-CoV-2 negativní zařízení, tak ano.“ Zároveň ale říká, že by jim během pondělí měla dorazit další várka roušek. Pokud jde o komunikaci se státem či krajem, říká, že si z jejich webů stahují veškerá nařízení a doporučení. I ona ale podobně jako Fremlová přiznává, že jsou veškerá opatření státu v závěsu za realitou. „Obvykle jsou dva dny za námi, aneb my zavedeme, a pak přijde pokyn,“ vysvětluje.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud