Jen 118 dní mohly loni nákladní lodě plout od nás do Hamburku po Labi a z toho ještě polovinu této doby pluly s ekonomickou ztrátou pro firmu. To znamená, že se okolo Děčína náklad složitě překládal a nesplavný úsek musely zboží či suroviny přejet po silnici. Pro představu: ještě v roce 2014 bylo splavných dní o více než stovku více a těch ekonomicky nerentabilních bylo jen co by se na prstech ruky dalo spočítat. Má pak celý projekt na stavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe vůbec smysl?
Obchodní ředitelka firmy České přístavy Mělník Lucie Pařízková si jeho přínosem není jistá. Firma přitom patří mezi čtyři největší kontejnerové přepravce v zemi, jimž by kanál mohl hodně pomoci, protože dopravují tuny surovin a zboží po vodě až do Hamburku.
V Mělníku pak však mnohdy náklad zákazníků stojí i týdny kvůli nesplavnosti Labe. Když je například voda pod 170 centimetrů u vodočtu v Ústí nad Labem, náklad se nedá přeplavit a musí čekat v přístavu.
„Záleží i na typu nákladu, který na lodi jede, jak dlouho čeká. A taky na jeho hmotnosti. Když voda není, tak odlehčujeme náklad. Stav vody se nedá předvídat předem, takže musíme mít vždy připravené různé krizové scénáře, jak nutné zboží přeložit a převézt jinak – tedy po silnici,“ říká šéfka Mělníku.