Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Komunista Ondráček vysvětlil, proč nepodpořil vládu. Má obavy o bezpečnost

Komunista Ondráček vysvětlil, proč nepodpořil vládu. Má obavy o bezpečnost

Poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM) nepodpořil v noci na čtvrtek vládu ANO a ČSSD při hlasování o důvěře kvůli tomu, že se neztotožnil s jejím programovým prohlášením v oblasti bezpečnosti. Novinářům to dnes řekl poté, co svou absenci při hlasování vysvětloval stranickému výkonnému výboru. Vedení KSČM jeho vysvětlení akceptovalo a Ondráček zůstane garantem strany pro bezpečnostní problematiku, řekl předseda komunistů Vojtěch Filip.

Ondráček uvedl, že jeho důvody byly osobní. "Kdy jsem se zcela neztotožnil s tím, jak znělo programové prohlášení," uvedl. Mezi programovým prohlášením menšinové vlády ANO z ledna a současného kabinetu ANO a ČSSD není podle něj příliš rozdílů. Zmínil i to, že dosud nezná odborné kapacity nového ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) v bezpečnostní problematice.

Poslanec odmítl spekulace, že jeho postoj k vládě souvisel s tím, že ANO přispělo k jeho konci v čele sněmovní komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů letos na jaře. Premiér Andrej Babiš (ANO) v březnu uvedl, že ANO navrhne Ondráčkovo odvolání z čela komise, třebaže hnutí několik dní předtím přispělo k jeho zvolení. Ondráček se po tlaku veřejnosti a politických stran nakonec funkce vzdal.

Filip krátce před jednáním o Ondráčkovi řekl, že by podle jeho názoru měl zvážit své členství ve výkonném výboru strany. Po zasedání však uvedl, že to nikdo nenavrhnul. "Výkonný výbor (Ondráčkovy) argumenty akceptoval a je dále garantem za oblast bezpečnosti," řekl novinářům Filip.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1