Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ministerstvo dopravy si došláplo na Prahu. Hlavní město by mohlo přijít o desítky milionů korun na silnice

Ministerstvo dopravy si došláplo na Prahu. Hlavní město by mohlo přijít o desítky milionů korun na silnice

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) přišel s nápadem, jak ulevit městu od projíždějících kamionů. Cestu do Prahy by jim prostě zakázal. Počítá i s variantou, která by pomohla zejména Spořilovu, kde si obyvatelé čtvrti stěžují na hlučnou a prašnou dopravu. Město tak chce dát stopku kamionům delších než 12 metrů nejspíš i v tomto úseku městského okruhu, tedy i od Běchovic po Spořilovskou. Jenže tím by mohlo přijít až o desítky milionů korun. Peníze na komunikaci totiž hlavnímu městu dává stát.

Kvůli stále chybějící části pražského okruhu musí veškerý tranzit jezdit po vnitřním městském okruhu. Investice, údržbu i opravy hradí proto metropoli ministerstvo dopravy z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V případě, že by na návrh sociálně demokratického radního pro dopravu Petra Dolínka Praha průjezd stěžejním tahem kamionům zakázala, ministerstvo by už peníze magistrátu neposkytlo.

 Na okresky za Prahu

Náměstek pražské primátorky Dolínek, který má dopravu v metropoli na starosti, představil v úterý dvě varianty zákazu vjezdu kamionů do města. V prvním verzi by náklaďáky nad 12 metrů nesměly do centra z Pražského okruhu, kromě úseku mezi napojením na dálnice D1 a D11.

„Musíme střed Prahy ochránit. Je to vlastně doplnění stávajícího značení a bude takto představena Středočeskému kraji. Za hotovou ji považuji v tom smyslu, že jsem k ní za celou dobu projednávání nezaznamenal žádnou připomínku,“ prohlásil radní Dolínek. S krajem, který se na návrh příliš netváří, hodlá Praha jednat ještě v březnu a začátkem dubna.

Jenže magistrát má v plánu ještě přísnější opatření. Druhý návrh by zakázal navíc i sjezd na úseku mezi D1 a D11. „Oproti prvnímu má navíc znemožnit vjezd po části městského okruhu od Spořilovské po Běchovice,“ vysvětlil Dolínek. A právě tento zákaz vadí ministerstvu dopravy, protože by neumožnil dostatečný průjezd Prahou. „Tato varianta znamená, že Státní fond dopravní infrastruktury by tuto část komunikace musel přestat financovat. Zároveň by se zvýšila kamionová doprava na komunikacích nižších tříd ve Středočeském kraji, které k tomu nejsou určené,“ vysvětluje ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok.

 

Rozhodnutí za desetimiliony

Státní fond dopravní infrastruktury financuje v hlavním městě komunikace, které dočasně plní funkci zatím nedokončených částí pražského okruhu. Vnější dálnici kolem Prahy tak zatím nahrazují a proto dostávají peníze ze státního. Celkem by tak magistrát mohl přijít v případě zákazu vjezdu kamionů o velké peníze. „SFDI poskytuje na opravy a údržbu komunikací nahrazujících nevybudovaný Silniční okruh kolem Prahy celkem 100 milionů korun na rok 2017. Jedná se o globální položku, kterou vyúčtovává TSK,“ řekl pro INFO.CZ šéf fondu Zbyněk Hořelica. 

Ve hře nejsou ale nyní jen peníze na pražský okruh. Praha možná neuvidí ani slíbené finance na dopravní investice, a to kvůli úternímu policejnímu zásahu na Technickou správu komunikací (TSK). Národní centrála proti organizovanému zločinu obvinila tři lidi a jednu firmu za sjednání výhody při zadávání veřejné zakázky právě pro TSK.

Korupce a investice

Jenže obviněním průšvih TSK nekončí. Ministr dopravy Dan Ťok kauzu ve středu označil za velmi závažnou a zadal šéfovi SFDI Hořelicovi, aby městské investice za peníze státu prověřil. Technická správa komunikací, která je městskou akciovou společností, inkasovala mimochodem loni od státního fondu sumu 404 milionů korun, letos ji stát má dát na silnice 308 milionů. To ovšem nyní není tak jisté.

Kdyby se zakázky, kvůli kterým v TSK zasahovala policie, týkaly peněz z fondu, Praha by podle ministra o miliony mohla přijít. „Pochybnými zakázkami TSK se zabývá policejní odbor závažné hospodářské trestné činnosti, což je velmi alarmující. Musíme mít ujištění, zda nejde o projekty financované z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. To může určitě ovlivnit výši finančních prostředků, které jsou Praze každoročně poskytovány z rozpočtu fondu,“ prohlásil Ťok.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744