Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Noc na dnešek byla mrazivá. Teploty padaly až na pět stupňů, dorazil studený vítr ze severu

Noc na dnešek byla mrazivá. Teploty padaly až na pět stupňů, dorazil studený vítr ze severu

Noc z neděle na dnešek byla neobvykle chladná. Teploty v Česku se pohybovaly kolem pěti stupňů Celsia a na horách místy mrzlo. Na více než polovině stanic padly dosavadní rekordy pro 2. červenec, uvedl na svém webu Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Průměrná teplota v Česku v noci klesla na 4,8 stupně, a to bez výrazných rozdílů mezi jednotlivými regiony. „K situaci přispěla projasněná obloha, bezvětří a také studený vzduchu, který se k nám o víkendu dostal od severu,“ uvedl meteorolog Jan Doležal.

Nejníže v noci klesla teplota měřená ve dvou metrech nad zemí na stanici Jelení v Krušných horách, kde se rtuť v teploměru dostala až na minus 5,7 stupně. Nejnižší teplotu u země meteorologové naměřili na Luční boudě v Krkonoších, kde bylo minus 8,1 stupně.

Slabé přízemní mrazíky se ale nevyhnuly ani dalším místům. Například v Plzni-Bolevci klesla teplota na minus 1,4 stupně a ve středočeských Lánech bylo půl stupně pod nulou.

Teplotní rekord pro dnešní noc zaznamenalo 56 procent stanic s alespoň třicetiletou historií záznamů. Na sedmi z nich byla změřena nejnižší teplota nejenom pro dnešní den, ale i pro celý červenec.

V Přerově v noci na dnešek dokonce padl rekord pro druhý červencový den, který pocházel až z roku 1892. Měl hodnotu 5,5 a nově je o tři desetiny stupně nižší.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1