Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Ochrana spotřebitelů? Facebook a Twitter musejí přidat,“ zlobí se Jourová

„Ochrana spotřebitelů? Facebook a Twitter musejí přidat,“ zlobí se Jourová

Facebook a Twitter,  americké internetové společnosti, musejí podle eurokomisařky pro spravedlnost a spotřebitele Věry Jourové urychlit snahu sladit své uživatelské podmínky s evropskou právní úpravou o ochraně spotřebitelů. Na výhrady EU ohledně jejich zodpovědnosti za správu obsahu,  jakým informují uživatele o mazání obsahu či rušení kontraktů, zareagovaly podle Jourové pouze částečně. 

Provozovatelé služeb Facebook, Twitter a Google+ dnes představili změny svých pravidel, které měly odpovědět na požadavek Bruselu v návaznosti na četné stížnosti obětí podvodů na sociálních sítích. Podle Evropské komise (EK) však opatření Facebooku a Twitteru "řeší pouze částečně důležité otázky". Nedostatky prý neodstranil zejména Twitter, naopak sociální síť Google+ navrhla změny, které se zdají být v souladu s unijními požadavky.

"Předpisy EU pro ochranu spotřebitele by měly být dodržovány, a pokud tak společnosti nečiní, měly by je postihnout sankce," uvedla v prohlášení Jourová. "Některé společnosti nyní své platformy upravily tak, aby byly pro spotřebitele bezpečnější. Je však nepřijatelné, že tento proces není stále ještě ukončen a že trvá tak dlouho," dodala.

Používání sociálních médií pro reklamu a obchodní aktivity podle Jourové znamená, že se musejí podřídit stejným pravidlům jako poskytovatelé služeb mimo internetovou sféru.

Evropské instituce podle agentury Reuters stupňují tlak na internetové podniky, přesto dnes komise také chválila. Konkrétně nová opatření, která umožní spotřebitelům ze zemí EU odstoupit od obchodů uzavřených online či podávat stížnosti v Evropě a nikoli v Kalifornii, kde dotyčné společnosti sídlí. Podniky podle EK mimo jiné souhlasily také se změnou pasáže smluvních podmínek, která je zbavuje povinnosti identifikovat komerční a placená sdělení.

V dubnu má Evropská komise zveřejnit plán modernizace platné právní úpravy v oblasti ochrany spotřebitele a také způsoby jejího vymáhání. Už nyní mají orgány v zemích EU možnost společnosti pokutovat za porušení evropského práva.

Facebook dnes uvedl, že s EU spolupracoval na změnách s cílem zajistit větší transparentnost. "Nástroje na informování lidí o mazání obsahu jsme měli už dlouho a tyto nástroje hodláme v dalším průběhu roku rozšířit," řekla agentuře Reuters mluvčí společnosti.

Kvůli porušování zákonů o ochraně spotřebitelů tento týden Facebooku pohrozila pokutami německá justice. Ta v pondělí rozhodla, že podnik musí upravit výchozí nastavení o využívání osobních údajů německých uživatelů a také musí upravit několik bodů v uživatelských podmínkách, které zajišťují souhlas uživatelů se sdílením citlivých informací.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1