Články odjinud

„Ochrana spotřebitelů? Facebook a Twitter musejí přidat,“ zlobí se Jourová

„Ochrana spotřebitelů? Facebook a Twitter musejí přidat,“ zlobí se Jourová

Facebook a Twitter,  americké internetové společnosti, musejí podle eurokomisařky pro spravedlnost a spotřebitele Věry Jourové urychlit snahu sladit své uživatelské podmínky s evropskou právní úpravou o ochraně spotřebitelů. Na výhrady EU ohledně jejich zodpovědnosti za správu obsahu,  jakým informují uživatele o mazání obsahu či rušení kontraktů, zareagovaly podle Jourové pouze částečně. 

Provozovatelé služeb Facebook, Twitter a Google+ dnes představili změny svých pravidel, které měly odpovědět na požadavek Bruselu v návaznosti na četné stížnosti obětí podvodů na sociálních sítích. Podle Evropské komise (EK) však opatření Facebooku a Twitteru "řeší pouze částečně důležité otázky". Nedostatky prý neodstranil zejména Twitter, naopak sociální síť Google+ navrhla změny, které se zdají být v souladu s unijními požadavky.

"Předpisy EU pro ochranu spotřebitele by měly být dodržovány, a pokud tak společnosti nečiní, měly by je postihnout sankce," uvedla v prohlášení Jourová. "Některé společnosti nyní své platformy upravily tak, aby byly pro spotřebitele bezpečnější. Je však nepřijatelné, že tento proces není stále ještě ukončen a že trvá tak dlouho," dodala.

Používání sociálních médií pro reklamu a obchodní aktivity podle Jourové znamená, že se musejí podřídit stejným pravidlům jako poskytovatelé služeb mimo internetovou sféru.

Evropské instituce podle agentury Reuters stupňují tlak na internetové podniky, přesto dnes komise také chválila. Konkrétně nová opatření, která umožní spotřebitelům ze zemí EU odstoupit od obchodů uzavřených online či podávat stížnosti v Evropě a nikoli v Kalifornii, kde dotyčné společnosti sídlí. Podniky podle EK mimo jiné souhlasily také se změnou pasáže smluvních podmínek, která je zbavuje povinnosti identifikovat komerční a placená sdělení.

V dubnu má Evropská komise zveřejnit plán modernizace platné právní úpravy v oblasti ochrany spotřebitele a také způsoby jejího vymáhání. Už nyní mají orgány v zemích EU možnost společnosti pokutovat za porušení evropského práva.

Facebook dnes uvedl, že s EU spolupracoval na změnách s cílem zajistit větší transparentnost. "Nástroje na informování lidí o mazání obsahu jsme měli už dlouho a tyto nástroje hodláme v dalším průběhu roku rozšířit," řekla agentuře Reuters mluvčí společnosti.

Kvůli porušování zákonů o ochraně spotřebitelů tento týden Facebooku pohrozila pokutami německá justice. Ta v pondělí rozhodla, že podnik musí upravit výchozí nastavení o využívání osobních údajů německých uživatelů a také musí upravit několik bodů v uživatelských podmínkách, které zajišťují souhlas uživatelů se sdílením citlivých informací.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud