Příběhy 20. století: Prostě jsme do transportu nešly. Příběh Evy Grossmanové a Věry Ďulové

Post Bellum

Adam Drda

Když se v Čechách a na Moravě připomíná konec nacistické okupace (nedávno bylo třiasedmdesáté výročí), o židovských osudech se příliš nemluví. Jistě, není to už dávno úplné mlčení jako před listopadem 1989, přesto je ten slabý důraz poněkud zarážející, nejen vzhledem k počtu židovských obětí (270 tisíc z celkových 343 tisíc v Československu), ale i k míře jejich utrpení. Jako by stále přetrvávalo určité vydělení, jako by holocaust byl v první řadě „problém Židů“ jakožto zvláštní, českému prostředí vzdálené skupiny. Přitom oběti holocaustu z Čech a Moravy, to byli v první řadě českoslovenští občané: někteří měli židovskou víru, mnozí pociťovali silnou židovskou identitu a hlásili se k židovské národnosti, mnohé však se židovstvím jako určujícím „znakem“ spojil až nacistický antisemitismus. Před ním žili jako běžní lidé v mnohonárodnostním a mnohojazyčném státě, často ve svazcích s „nežidovskými“ Čechy, Němci, Rakušany.

I proto v Příbězích 20. století tentokrát představujeme historii dvou dívek z tzv. smíšených manželství. Evu Grossmannovou rozenou Fromowitzovou ukrývala za nacismu rodina v Olomouci a dnes žije v Izraeli; Věra Ďulová rozená Richterová zůstala sama v Praze jako desetiletá, když její matka musela nastoupit do transportu a dceru odmítla odvézt do terezínského ghetta.

Co by kdo dělal ženě s dvěma dětmi?

Nynější archeoložka Eva Grossmannová se narodila 9. srpna 1932 v Olomouci. Otec Wilhelm Fromowitz pocházel z židovské rodiny, vystudoval národohospodářství ve Vídni a pracoval v rodinném mlýně ve Chvalkovicích u Olomouce. Maminka Helena byla vyučená krejčová, za svobodna žila v Paříži, kde pracovala v módním salonu, později si v Olomouci otevřela vlastní podnik. Před svatbou se vzdala křesťanské víry a z úcty k tchýni přijala manželovo náboženství – do židovské matriky nechali rodiče zapsat i obě své dcery, Ricardu (1930) a Evu. Fromowitzovi však žili nenábožensky, neměli vztah ani k sionismu.

Německem se znovu masivně šíří antisemitismus. Na vině je krajní pravice i muslimové

sinfin.digital