Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

S inzerátem o migrantech a Drahošovi nemáme nic společného, dušuje se Mountfield

S inzerátem o migrantech a Drahošovi nemáme nic společného, dušuje se Mountfield

Společnost Mountfield, prodejce zahradní a bazénové techniky, odmítá spojení s volební kampaní na podporu současného prezidenta Miloše Zemana. Firma se podle své mluvčí Kateřiny Böhmové v politice neangažuje. Ve spojitosti s volbami se v médiích Mountfield objevil kvůli místopředsedovi svého představenstva, Miroslavu Schönovi, který je zároveň ředitelem firmy Euro - Agency. Ta na podporu Zemanovy kandidatury ve spolupráci se spolkem Přátelé Miloše Zemana zaplatila inzerci útočící na prezidentova protikandidáta, bývalého ředitele Akademie Věd Jiřího Drahoše.

„Společnost Mountfield se distancuje od kampaně na podporu kandidáta na prezidenta Miloše Zemana a v neprospěch kandidáta Jiřího Drahoše,“ uvedla Böhmová. Kampaň je podle ní aktivitou spolku Přátel Miloše Zemana, firmy Euro - Agency a Schöna. „Mountfield nemá možnost do těchto obchodních činností jakkoliv zasahovat. Jsme ryze obchodní společností a v politice jsme se nikdy neangažovali a neangažujeme,“ dodala. Mountfield se podle ní nevymezuje vůči žádnému kandidátovi.

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

Inzerát, který Drahoše spojuje s podporou migrace, se dnes opět objevil v Deníku. Inzerát vyvolal kritiku, Drahoš novinářům ve čtvrtek řekl, že jej považuje za součást očekávané kampaně proti sobě před druhým kolem voleb. V Klatovech na setkání s veřejností řekl, že předpokládá další podrazy a lumpárny. V Deníku dnes zároveň zveřejnil svůj inzerát, ve kterém voliče vyzývá, aby si vybrali změnu a prezidenta, který bude důstojně reprezentovat. Na Zemanův inzerát, který obsahuje heslo „Tato země je naše“, reaguje sloganem „Tato země patří občanům České republiky!“ a dovětkem, že odmítá migrační kvóty.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1