Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Šikana, tvrdí čeští muslimové. Kvůli kontroverzím si prý ženy často pronajímají bazény soukromě

Šikana, tvrdí čeští muslimové. Kvůli kontroverzím si prý ženy často pronajímají bazény soukromě

Fotografie, která vyvolala poprask. Jeden z návštěvníků pražského aquaparku zavěsil na sociální sítě obrázek dvou žen, které se koupaly v takzvaných burkinách. Pod fotkou se okamžitě strhla vlna nenávistných reakcí. Média začala informovat o tom, které bazény celotělové plavky ke koupání dovolují, objevovaly se názory hygieniků i arabistů a celá senzace vyvrcholila včerejší reportáží televize Prima, kde reportér Karel Rychlý vlezl do bazénu v mnišské kutně, kterou k burkinám přirovnával. Stranou ale zatím zůstávali zástupci muslimů. Jak se dívají na humbuk, který se kolem plavek strhnul? „Lidé na jednu stranu říkají, že muslimské ženy nikam nepouštíme a zašlapáváme do země, a když ženy vyrazí samy s dětmi plavat, tak je to podle nich zase špatně. Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde,“ vysvětluje pro INFO.CZ předseda Ústředí muslimských obcí Muneeb Hassan Alrawi.

Podle oslovených muslimů se s nepochopením v české společnosti setkávají čím dál častěji. „Nejen v bazénu, občas jsou lidé nepříjemní třeba i na muslimské ženy v tramvajích. Já jsem se osobně pozastavil i nad tím, že ty ženy měly takovou odvahu a do toho aquaparku se koupat šly,“ tvrdí Alrawi.

Někteří diskutující i televize Prima tvrdili, že ženy se údajně nekoupaly v burkinách, ale v oděvu, ve kterém přišly z ulice. To ale samotné vedení Aquapalace Praha vyvrátilo. „Toto oblečení (na fotografii) je vyrobeno z materiálu vhodného ke koupání. Jedná se o celosvětový trend, se kterým se nesetkáváme jen my v Aquapalace Praha. V tomto případě klientky nic neporušují,“ uvedlo centrum ve veřejném prohlášení. Oblečení těchto žen údajně na místě kontroloval i plavčík, který žádné porušení pravidel neshledal. „Kdyby to samozřejmě bylo proti nějakým hygienickým nebo jiným pravidlům toho bazénu, tak samozřejmě chápu ty rozhořčené reakce. Ale ty ženy nic neporušily. Jen protože se to týká muslimů, tak se to hned někomu nelíbí,“ doplňuje Alrawi.

Ženy měly na sobě celotělové plavky, které zakrývají nohy až ke kotníkům, ruce k zápěstím a mívají i kuklu na zakrytí vlasů. Přestože někteří se odvolávají na to, že je to nový trend, kterému se musíme přizpůsobit, muslimové připomínají, že podobné plavky tady byly už mnohem dříve. „Když se podíváte na některé historické plavky, tak mnohé vypadají podobně jako dnešní burkini. Taky toho dost zakrývaly. Lidé se dnes snaží prostě hledat jakoukoli senzaci, kterou by mohli útočit na islám. To je podobné jako kdyby dnes, když jsou v módě minisukně, byl někdo proti dlouhým sukním, které se nosily už před minisukněmi,“ popisuje pro INFO.CZ ředitel Muslimské unie v ČR Muhamed Abbas.

Senzaci kolem koupání v burkinách muslimové přičítají snaze islamofobů, kteří hledají cokoli, co by mohli použít proti této náboženské menšině. „Mám dojem, že jsme tam, kde byla Evropa ve 30. letech. Lidé jednají pod tlakem a snáze se přidají k nějaké vlně, nebo se snaží nikoho nerozhněvat, aby na sebe nestrhli kritiku islamofobů. Podobnou zkušenost máme třeba s jedním nadnárodním obchodním řetězcem, který musel přestat na nátlak některých zákazníků přestat prodávat halal maso. Já tomu říkám občanská šikana, která se zaměřuje na určitou část občanů,“ doplňuje Alrawi.

Burkini přitom údajně nevyhledávají pouze ženy, které vyznávají islám. „Jsou třeba ženy, které mají problémy s kůží, nesmí na slunce nebo mají jiné zdravotní komplikace a díky těm plavkám se také mohou koupat. Kupují je prý i některé zákaznice s nadváhou, které nechtějí být v bikinách,“ dodává Abbas. Je proto otázkou, zda by stejnou vlnu internetové nenávisti vyvolaly i ženy, které burkini nosí z jiných než náboženských důvodů.

Jak uvedl Alrawi, ženy v celotělových plavkách jsou v českých bazénech a akvaparcích stále spíše výjimkou. A je to také právě proto, že se bojí reakce veřejnosti. „Moje manželka pravidelně pronajímá bazény pro muslimské ženy právě proto, že si stěžovaly, že nemají kam chodit plavat, protože se bojí problémů, kdyby někam přišly v burkinách,“ vysvětluje Abbas. Muslimové se proto často cíleně izolují, aby nemuseli snášet nesnášenlivé poznámky. „Myslím, že je to zbytečné dělání naschválů. Ta současná úzkost ve společnosti se nezakládá na nějakých reálných hrozbách, ale je už zakořeněná jen z principu v těch lidech, kteří se bojí islámu,“ uzavírá Alrawi.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1