Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Situace na severu Čech se vyhrocuje. Dopravní odboráři zvažují neomezenou stávku

Situace na severu Čech se vyhrocuje. Dopravní odboráři zvažují neomezenou stávku

Dopravní odboráři v Ústeckém kraji zvažují neomezenou stávku. Zatím je v plánu pouze jednodenní protest, který by se měl uskutečnit 8. března. Pokud nastane, nepojedou celý den linkové autobusy v regionu. Rozšíření stávky kvůli platům řidičů odboráři zvažují, protože se jim nelíbí dodatky smluv, které poslal Ústecký kraj dopravcům. 

Vláda zvýšila nařízením od začátku letošního roku minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Rozhodla i o vyšších platbách za čekání a příspěvku za práci v náročném prostředí.

„Apelujeme na Ústecký kraj, aby našim zaměstnavatelům poskytl finance na slibovaný nárůst mezd řidičů autobusů o pět až sedm tisíc korun, protože realita je zatím taková, že první vyplacené mzdy v Ústeckém kraji jsou s nárůstem o 500 až 800 korun, což ve skutečnosti vůbec neřeší problémy řidičů," napsali odboráři.

Ústecký kraj zaslal dopravcům návrhy dodatků smluv, podle nichž by mohl přidat nejvýše 5,7 milionu korun na každou smlouvu. Samospráva má se čtyřmi dopravci uzavřeno 14 smluv, dohromady by tak přidal zhruba 80 milionů. „V tuto chvíli a za současných zákonů víc udělat nemůžeme. V této situaci by se měla vláda postavit čelem k tomu, co svým nedotaženým nařízením způsobila, a pomoci dopravcům," řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM).

Znění dodatku, jak ho kraj navrhuje, je podle odborářů jednoznačným a dalším důvodem jít do stávky. Kraj se podle nich drží výkladu ministerstva práce a sociálních věcí o započítávání prémií do základu z roku 2016. Pokud součet dá částku 98,10 Kč na hodinu, nedostanou řidiči podle odborářů téměř nic navíc oproti roku 2016.

Dodatek také podle odborářů zakazuje autobusovým dopravcům uzavírat se zaměstnanci kolektivní smlouvy. „To je porušení práv, je to hodně za čáru," řekl ČTK předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka. Podle něj je cílem dodatků omezení práva odborů.

Většina krajů vyřeší zvýšení mezd pro řidiče autobusů v základní dopravní obslužnosti úpravou smluv, uvedla ve čtvrtek hejtmanka Karlovarského kraje a předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Vildumetzová (ANO). Největší problémy jsou právě v Ústeckém a Jihomoravském kraji, kde uzavřené smlouvy neumožňují dotace pro dopravce navýšit. Ústecký kraj proto zvolil cestu sepsání dodatku ke smlouvám.

Asociace krajů bude jednat s vládou o platech řidičů linkových autobusů 20. února, poté dopravní odboráři rozhodnou o celorepublikové stávce.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744