Školní předměty: Jsou přežitek, nebo nutnost? Česko by se mělo inspirovat Finskem, míní Kartous

Nikola Žbirková

Jaký student nebo žák ještě nikdy nesnil o tom, že by se ve škole zrušily předměty a on by tak už nikdy nemusel přijít na klasickou hodinu fyziky nebo matematiky? Pro mnohé to zní jako sen. Jenže ve Finsku se to v budoucnu nejspíš stane realitou a předměty v klasické formě, jak je známe, vymizí. A jak to bude v Česku? Dočkají se i čeští studenti zásadní reformy, která vymýtí předměty ze školního rozvrhu?

Finsko je země, která má dlouhodobě jeden z nejkvalitnějších vzdělávacích systémů na světě. Řadí se tak ke světové špičce, od které by se jiné země mohly učit. Minulý rok Finsko schválilo reformu, která má vejít v platnost v roce 2020 a má být mimo jiné postavena na zrušení předmětů v klasické podobě na středních školách. Studenti by se měli vzdělávat formou tematické výuky – zkoumali by události komplexně, např. druhou světovou válku by probírali nejen z historického hlediska, ale i z pohledu matematiky, zeměpisu a podobně. Více by také o tématech diskutovali, pracovali ve skupinách, prohlubovali by své dovednosti a učili se kritickému myšlení. Zároveň by se mohli soustředit na obory, ve kterých by se později uplatnili v reálném životě. 

Babiš jde Zemanovi představit složení nové vlády. Jak by měl kabinet vypadat?

sinfin.digital