Strouhal: Česko už v digitalizaci státní správy zdaleka nepatří k nejhorším

Info.cz

Karanténa uvalená na Česko kvůli onemocnění COVID-19 vyvolala obrovskou poptávku po digitálních službách, které poskytuje státní správa. Jen u datových schránek úředníci zaznamenali téměř dvojnásobný nárůst. Česko přitom v tomto ohledu již zdaleka nepatří k podprůměrným zemím, říká náměstek ministra vnitra Jaroslav Strouhal.

Jak lidé využívají v době koronakrize online služby státu (Portál občana, datové schránky)?

Došlo k výraznému nárůstu. Například od 7. března 2020 do 19. dubna 2020 bylo zřízeno přes 25 000 nových datových schránek. V roce 2019 bylo ve stejném období zřízeno celkem 15 000 nových datových schránek. Z těch čísel je trend jasný.

Největších nárůst bude zřejmě u fyzických osob, je to tak?

Ano, zaznamenali jsme enormní nárůst zájemců o datové schránky. V měsíci březnu 2020 oproti březnu loňského roku evidujeme nárůst žádostí o zřízení datové schránky pro fyzické osoby o 33 procent (o 1 460 žádostí více než v minulém roce) a u podnikajících fyzický osob nárůst o více jak 46 procent (o 1 412 žádostí více než v loňském roce) za měsíc březen. V měsíci dubnu 2020 oproti dubnu loňského roku evidujeme nárůst žádostí o zřízení datové schránky pro fyzické osoby dokonce o cca 162 procent (o 5 546 žádostí více než v minulém roce) a u podnikajících fyzický osob nárůst o více jak 466 procent (o 9 307 žádostí více než v loňském roce) za měsíc duben. 

Co děláte pro to, aby lidé služby více využívali?

Například jsme přišli s posíláním Poštovních datových zpráv zdarma po celou dobu trvání nouzového stavu. Lidé tak mohli posílat zdarma přes datové schránky například doporučené dopisy. Zároveň jsme rozeslali několik systémových datových zpráv všem uživatelům datových schránek (tj. více než 1.000.000 uživatelů), ve kterých jsme informovali o možnostech on-line komunikace se státem. O online službách dostupných na Portálu občana informujeme i na twitteru či facebooku, chystáme i informační kampaň.

Co všechno si dnes vlastně můžeme z domova zařídit?

Těch služeb je opravdu hodně, přes sto. Namátkou získání potvrzení od ČSSZ ohledně nemocenského a důchodového pojištění a pracovní neschopnosti, vyřídit si rodičovský příspěvek…Portál občana, který je na doméně gov.cz, je vstupní bránou občana do komunikace se státem a vyřídí si tam odsud už téměř vše.

Co je v plánu na letošní rok?

Chceme se soustředit především na rozvoj Czech POINT. Současnou podobu Czech POINTů je třeba modernizovat a přizpůsobit tak, aby byl jejich provoz i nadále efektivní z hlediska poskytovaných služeb. Tak jako se stane Portál veřejné správy na gov.cz jediným rozcestníkem pro všechny on-line služby veřejné správy, bude sloužit Czech POINT jako plnohodnotné kontaktní místo veřejné správy, umožňující uskutečňování služeb eGovernmentu asistovanou formou. Očekáváme také, že tomto roce zažádají první soukromě-právní subjekty (např. banky) o akreditaci svých nástrojů pro elektronickou identifikaci. Tzn., že by v budoucnu mělo být možné se přes internetové bankovnictví třeba přihlásit do Portálu občana. V průběhu 2. čtvrtletí očekáváme spuštění dalších specializovaných webů pro životní události jako je svatba či narození dítěte, kde si lidé budou moci najít všechny důležité praktické informace. Pracujeme i na rozšiřování služeb Portálu občana. Těch nových věcí bude opravdu hodně.

Jak vidíte budoucnost online služeb státu – kdy budeme moct úplně všechno udělat z pohodlí domova?

Šíření nákazy Covidem-19 bude mít nepochybně globální následky pro celý svět. Již nyní je jisté, že tato krize změní náš pohled na komunikaci on-line. Je nicméně těžké predikovat přesné datum, plná digitalizace je cílem Digitálního Česka a jeho naplnění předpokládáme v průběhu příštích několika let.

Kde jsou v digitalizaci sátu nejdále? Často je zmiňováno Estonsko, je to opravdu tak? Jak si stojí ČR?

Podle loňského hodnocení států v rámci EU tzv. DESI indexu jsou na tom nejlépe severské státy: Finsko, Švédsko, Dánsko a Estonsko, dobře si stojí i Holandsko a Velká Británie. V rámci tzv. eGovernment Benchmarku, který slouží jako jeden ze zdrojů pro DESI si dobře vede i Malta. Celosvětově měří pokroky v digitalizaci a eGovernmentu OSN, výsledky jsou zatím jen z roku 2018 (chystá se 2020 a měří se obrok). K nejlepším patří vedle severských států Korea, Singapur, Austrálie a Nový Zéland. Otázka Estonska je trochu zavádějící, srovnává se nesrovnatelné. Jde o zemi velikosti jednoho našeho kraje, eGovernment a digitalizaci mají již několik let jako vládní prioritu, postavili si nejdříve legislativu a pak rozjížděli služby. Těžko srovnávat s našimi postupy a pokroky, ale ano jsou na tom dobře a hodně toho dělají především pro podnikání. Česká republika se dříve umisťovala lehce pod průměrem EU, teď dochází ke zlepšení.

sinfin.digital