Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V Brně plánují velkolepé metro. Už mají i jízdní řády

V Brně plánují velkolepé metro. Už mají i jízdní řády

O tom, že by bylo Brno oproti Praze pozadu, už dávno nemůže být řeč. Alespoň to naznačil respektovaný server Numbeo.com, který před časem uvedl, že městem s nejvyšší životní kvalitou není Praha, ale právě Brno. A nyní míří druhé největší české město ještě výš – chystá dokonce metro. Plán proveditelnosti i jízdní řády jsou už hotové. Informoval o tom server iDnes.cz. 

Zní to banálně, ale přesto si to připomeňme: V České republice je metro jen v Praze. V budoucnu by tomu ovšem mohlo být jinak. A nemluvíme o nijak vzdálené budoucnosti. Ambiciózní plán na stavbu metra v Brně je totiž hotový – připravena je studie proveditelnosti i jízdní řády. Metro by mělo jezdit každých pět minut a od severu k jihu by mělo být patnáct zastávek, z toho sedm pod zemí.

Metro v Brně by mělo cestujícím ušetřit polovinu času, kterou by jinak strávili v jiných dopravních prostředcích. O klasickou podzemku však nepůjde. Na papíře se jedná o takzvaný severojižní diametr, který by propojil okraje města s Tišnovem a Slavkovem, mezi kterými by vlaky jezdily v půlhodinovém taktu. 

K zastávkám by mělo patřit například nové hlavní železniční nádraží, které se však teprve plánuje. A to může být – jak už to v případě brněnského hlavního nádraží obyčejně bývá – kámen úrazu. Aby mohl být projekt realizován, je potřeba, aby ho stát zahrnul do stanoviska k poloze nového vlakového nádraží.

„Požadujeme, aby nová vláda v rozhodnutí řekla, že má jít o navazující stavbu na modernizaci železničního uzlu,“ cituje iDnes.cz dopravního náměstka brněnského primátora Matěje Hollana (Žít Brno). „Už jsme zadali projekční přípravu jeho napojení na nové nádraží. Diametr podporujeme a vidíme v něm velký potenciál,“ doplnil krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD). Město ani kraj však nejsou schopné tak velkou investici zaplatit, a tak je finanční podpora státu zcela zásadní.

Stát však podle všeho se stavbou zatím nepočítá. „Úvahy včetně zadávání studie byly plně v zájmu Jihomoravského kraje,“ uvedla Kateřina Šubová, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Pokud k realizaci metra skutečně dojde, mělo by se se stavbou začít nejdříve v roce 2020.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744