Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Velikonoční dopravní inferno: Řidiče čekají výrazná omezení na dálnicích

Velikonoční dopravní inferno: Řidiče čekají výrazná omezení na dálnicích

Řidiči musejí o nadcházejícím prodlouženém víkendu počítat na dálnicích s výrazným omezením provozu. Kvůli instalaci dopravního značení před opravami bude doprava ode dneška svedena v každém směru do jednoho jízdního pruhu na třech úsecích dálnice D1 ve středních Čechách a na Vysočině a na prvních osmi kilometrech dálnice D11 za Prahou. Omezení má trvat většinou až do pondělí. Podle zkušeností z minulých let policie o Velikonocích na silnicích očekává až o třetinu vyšší provoz.

Opravy budou motoristy o víkendu zdržovat také na ústecké dálnici D8, kde bude pokračovat obnova vozovky mezi pátým a druhým kilometrem ve směru na Prahu. Informace o omezeních zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

 

Na D1 má do nedělního odpoledne trvat zúžení na šestikilometrovém úseku mezi sjezdy na Hořice a Koberovice na Pelhřimovsku. Jen jeden jízdní pruh v každém směru budou mít řidiči k dispozici také na dvou sedmikilometrových úsecích mezi Ostředkem a Šternovem na Benešovsku a mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou na Žďársku. Zde má omezení trvat do pondělního poledne. Do pondělí se má protáhnout i zúžení na D11 za Prahou.

Provoz na D1 tak bude o velikonočním víkendu zpomalen celkem na 40 kilometrech. Stavbaři budou pracovat na pěti úsecích, na dvou opravy zahájili už dřív. Mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem u 104. kilometru se tak ve směru na Prahu jezdí jedním pruhem, na Brno ve dvou provizorních pruzích. Do zúžených pruhů ve směru na Prahu je provoz sveden na šesti kilometrech mezi Jihlavou a Velkým Beranovem.

Po instalaci dopravního značení se bude ve třech nově opravovaných úsecích jezdit od neděle nebo pondělí už ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Rekonstrukce dálnice zde potrvá do druhé poloviny července, rychlost bude zpravidla omezena na 80 kilometrů v hodině.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1