Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Volby 2017: Trump jako Babišův vzor. Šéf ANO se smlouvou s občany inspiroval u prezidenta USA

Volby 2017: Trump jako Babišův vzor. Šéf ANO se smlouvou s občany inspiroval u prezidenta USA

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš se ještě více přiblížil americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi a bývalému italskému premiérovi Silviu Berlusconimu. V posledních dnech totiž jeho volební tým lidem rozeslal předvolební smlouvu, v níž se Babiš zavazuje, co plánuje dělat v případě, že jeho hnutí ANO vyhraje volby a on se stane premiérem. Stejný marketingový trik přitom před volbami použili právě oba zahraniční politici. 

„Budu vládu řídit s péčí řádného hospodáře, budu vám vždy naslouchat a budu podporovat a rozvíjet českou demokracii,“ slibuje v předvolebním dokumentu Babiš. A pokračuje. Mezi sedmi primárními body, k nimž se zavazuje, patří i zefektivnění veřejných institucí, boj za vymahatelnost práva, snaha o nezávislost policie či těžší život pro korupčníky. Konkrétní kroky, jak obecně formulované fráze plánuje naplnit, ve smlouvě nicméně chybí. 

Podobný dokument se srovnatelnou strukturou a zvolenými barvami přitom před loňskými americkými prezidentskými volbami využil i realitní magnát Donald Trump. I on sliboval vládu práva, zatočení s korupcí či zlepšení výběru daní. A vzhledem k tomu, jak těsnou mírou nad svou soupeřku Hillary Clintonovou vyhrál, mohl mít tento marketingový trik svůj reálný přínos.

Babišův tým nepopírá, že se u Trumpa inspiroval. „Viděli jsme spousty takových smluv. Naše podoba má vlastní vizuál, vlastní kampaňové písmo,“ komentoval pro server Aktuálně.cz vliv Trumpovy strategie Marek Prchal z PR týmu hnutí ANO s tím, že se samotným nápadem přišel údajně sám Babiš.

Ani Trump nicméně nebyl tím, kdo tento marketingový nástroj pro politiku objevil. Před šestnácti lety s ním totiž přišel italský premiér Silvio Berlusconi během televizního pořadu Porta a Porta. Berlusconi, v té době šéf opozice, v dokumentu sliboval občanům, že pokud bude zemi vládnout, sníží daně a zločinnost, pomůže stavebnictví, zvýší důchody a zastaví růst nezaměstnanosti. I Berlusconimu pomohl  k jeho volebnímu vítězství, italský politik nicméně nepopřel inspiraci textem amerického kongresmana Newta Gingriche, který, úspěšně, kandidoval v roce 1995.

Trump, Berlusconi i Babiš přitom mají mnohé společné. Jsou velmi bohatí, ve své politické strategii se často uchylují se k populismu a až na Trumpa vlastní velké mediální domy.

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1