Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zapomeňte na Dubčeka, vzpomínejte na Kriegela, Sekaninovou, Vodsloně či Fukovou. Komentář M.Půra

Zapomeňte na Dubčeka, vzpomínejte na Kriegela, Sekaninovou, Vodsloně či Fukovou. Komentář M.Půra

S tím, jak se blíží premiéra filmu Dubček v České televizi (21. srpna ve 20:00), vyvstává otázka, zda to je právě bývalý první tajemník ÚV KSČ, kdo se zapíše do dějin jako hrdina. Jeho činy blednou ve srovnání s několika postavami Pražského jara, na něž mnozí zapomněli. Někteří si možná pamatujete Františka Kriegela, který se jako jediný z československé delegace nenechal Sověty donutit ke schválení „bratrské pomoci“ ze strany států Varšavské smlouvy.

Kriegel hlasoval proti vstupu vojsk i v Národním shromáždění, stejně jako jeho další tři kolegové – Gertruda Sekaninová – Čakrtová, František Vodsloň a Božena Fuková, která bohužel loni zemřela. Jejich čin nemá v československé historii obdoby, všichni čtyři za něj také náležitě zaplatili. Jsou to také tito čtyři, kdo poznali, že představa socialismu s lidskou tváří je neuskutečnitelný nonsens, protože socialismus je z vlastní podstaty vadný, jakkoliv se může zdát přitažlivý.

Jsou to mimochodem také jména, která mohla zaznít v prezidentském projevu Miloše Zemana, ale bohužel se neuskutečnil. Kriegelův hrdinský čin, kdy na rozdíl do Dubčeka a dalších odmítl podepsat takzvaný Moskevský protokol, snese srovnání s počínáním Jana Husa u Kostnického koncilu. Kriegel tehdy vůbec netušil, jestli se ještě někdy vrátí do Československa, v podstatě riskoval život. Vrátit se mohl jen díky slabé chvilce Brežněva, který jej původně vůbec pustit nechtěl.

Speciál INFO.CZ Srpen 1968Speciál INFO.CZ Srpen 1968autor: Info.cz
 

Dubčekův podpis naopak totálně vypustil energii z Pražského jara. A nebylo to poprvé, kdy bývalý první tajemník ÚV KSČ selhal. Později jako předseda Federálního shromáždění podepsal i nechvalně známý pendrekový zákon. Vymlouval se, že neměl v podstatě jinou možnost, ale Kriegel, Sekaninová-Čakrtová, Vodsloň a Fuková také neměli jinou možnost, přesto se zachovali jako skuteční vlastenci.

Fuková byla v podstatě v zoufalé situaci. Byla na vrcholu sil, měla malou čtyřletou dceru. Kdyby hlasovala pro schválení vstupu okupačních vojsk, nikdo by jí to pravděpodobně nevyčítal. Bez jakýchkoliv pochyb není každý hrdina. Ani já nedokážu odhadnout, jak bych se zachoval. Ale pokud usilujete o vedení země, musíte být připraveni na maximální oběť.

I to je poselství srpna 1968. Nejsilnější z nejsilnějších byli připraveni obětovat svůj život, nebo jej dokonce obětovali, jako Jan Palach o rok později. Takové lidi bychom měli ctít, stejně jako jsme naposledy uctili památku padlých vojáků v Afghánistánu. Pokud budeme vyzdvihovat lidi, kteří v klíčových chvílích selhali, nikdy nebudeme lepší než oni.

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1