Zaspí, nebo nezaspí? O silnice v některých krajích se o letošní zimě budou starat soukromé firmy | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zaspí, nebo nezaspí? O silnice v některých krajích se o letošní zimě budou starat soukromé firmy

Zaspí, nebo nezaspí? O silnice v některých krajích se o letošní zimě budou starat soukromé firmy

Silničáři v Česku jsou na příchod zimy připraveni. Ve skladech mají desetitisíce tun posypových materiálů a leckde čeká na svůj první výjezd i nová nebo vylepšená technika. Zjistili to zpravodajové ČTK. V některých krajích budou letos zimní údržbu hlavních tahů provádět soukromé firmy, nikoliv krajští silničáři.

Sjízdnost silnic první třídy v Olomouckém kraji budou mít letos poprvé na starosti soukromníci. Konsorcium tří firem vyhrálo v tendru Ředitelství silnic a dálnic ČR. Krajští silničáři se díky tomu budou moci více soustředit na méně frekventované komunikace. "Vzhledem k neúspěchu v tendru na údržbu silnic první třídy bude na 160 kilometrech silnic druhé a třetí třídy změněna technologie údržby z inertního na chemický posyp, takže se zlepší sjízdnost těchto komunikací," řekl ČTK vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu František Pěruška.

Sypače soukromých firem budou letos v zimě potkávat také řidiči ve Zlínském a Karlovarském kraji. Na zasněžených cestách kvůli tomu mohou být k vidění auta se zvednutou radlicí. Bude to například tehdy, když krajští silničáři pojedou po státní silnici, kterou nemají na starosti.

Na pomoc firem sází i Moravskoslezský kraj, kde bude údržbu rychlostních komunikací a silnic prvních tříd provádět sdružení firem, které vybralo ministerstvo dopravy. Na rozmary počasí se ale na severu Moravy připravují i krajští silničáři. "Sklady posypových materiálů jsou naplněny na plné kapacity. Rozmísťují se na vytipované úseky zásněžky a sněhové tyče," řekl ČTK náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Proměnou leckde prošel vozový park silničářů. Například Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje letos pořídila tucet nových sypačů, vybavených čidlem schopným měřit teplotu vzduchu i vozovky a data průběžně posílat na dispečink. Řidič sypače bude díky tomu vědět, co může od vozovky očekávat, a dispečerům pomůžou data s plánováním údržby.

On-line sběr informací si vyzkouší také silničáři na jihu Čech. Ti mají mají na zimu připraveno přes 34.000 tun soli a 55.576 tun inertního posypu, jako je drcené kamenivo a písek. První sypač v Jihočeském kraji už v letošní sezoně na silnice vyrazil, a to 30. října na Šumavu.

Zatímco posypového materiálu je dostatek, v některých případech chybí lidé. "Všeobecně je nedostatek řidičů a s tímto problémem se potýkáme i my", postěžovala si náměstkyně Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská. A podobný problém řeší i v sousedním Karlovarském kraji, kde zaměstnance silničářům přetahují soukromí dopravci, případně řidiči odcházejí za prací do Německa.

Kromě krajů se na příchod zimy chystají také města a obce. Například Kladno pro letošní sezonu zdokonaluje plán zimní údržby, který by měl být podrobnější. V předešlých letech totiž byla údržba komunikací ve městě pomalá a nekvalitní. Další středočeská města, například Příbram, investovala do nové techniky.

Pražští silničáři budou letos v zimě ošetřovat dvojnásobnou plochu chodníků. Kolik bude rozšířená zimní údržba stát, zatím není jasné. Zvýšené náklady uhradí město.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.