„Zdražili a účtenku EET jsem nedostal.“ Proč lidé nahlašují nevydané účtenky? | info.cz

Články odjinud

„Zdražili a účtenku EET jsem nedostal.“ Proč lidé nahlašují nevydané účtenky?

První vlna EET funguje už týden a Finanční správa obdržela 760 hlášení o nevydaných účtenkách. „Jsou to udavači, bonzáci,“ myslí si někteří. Dokonce už se objevují i humorné weby, které slibují za udání výlet do Čapího hnízda. Redakce INFO.CZ si povídala s nespokojeným zákazníkem, který účtenku EET neobdržel a tak provozovnu nahlásil. 

EET se promítlo do ceny. Mnohé restaurace zdražily. Situace není úplně jednoznačná, na jednu stranu se restauratérům snížilo DPH, na druhou stranu na obor dopadají postupně další a další regulace. Některé restaurace, které ceny zvedly, ale účtenky s fiskálním identifikačním kódem nevydávají.

„Byli jsme na obědě 3. prosince v restauraci, kam chodíme, kde mají vždycky plno a dostali jsme účtenku, ale nebyla z registrační pokladny,“ vypověděl Lukáš, který se na to obsluhy zeptal. Ta byla ale vyhýbavá. „Nedokázala mi zdůvodnit, proč účtenka není z registrační pokladny,“ řekl.

„Vzhledem k tomu, že tam necháváme dost peněz a to menu zdražili o 45 korun ze dne na den, tak mě to naštvalo,“ dodal. Podle něj je neprofesionální, když velká restaurace, která nemá nouzi o hosty, registrační účtenky nevydává. „Zdražit kvůli registračním pokladnám menu ze 120 korun na 165 korun mi přijde zvláštní,“ domnívá se Lukáš.

„Zdražit kvůli registračním pokladnám menu ze 120 korun na 165 korun mi přijde zvláštní.“
Lukáš, nespokojený zákazník

„Babiše jsem nevolil, ale nevidím v tom takový problém, když 17 evropských zemí registrační pokladny má, tak proč ne my,“ popsal své důvody, proč restauraci v pražských Vršovicích nahlásil.

Vyplnit formulář Lukášovi zabralo dvě minuty. Ve formuláři uvedl, že účtenku sice dostal, ale nebyla z registrační pokladny EET.

„Pokud to zařízení spadá do první vlny a ten člověk má evidovat ty tržby a neeviduje je, tak je to rozhodně důvod k nahlášení,“ uvedla pro INFO.CZ Linda Paterová z tiskového oddělení Finanční správy.

V současné době Finanční správa zatím došlé informace analyzuje.  

„Je to jeden ze zdrojů informací, které máme nyní k dispozici,“ vysvětlila Paterová. Po analýze došlých dat bude provádět kontroly v provozovnách. Úřad ubezpečuje, že hlášení o nevydání účtenky se nestane nástrojem nekalého konkurenčního boje proti nim.  

Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka svou činnost ukončí 15 až 20 procent restaurací a skutečně v listopadu svou činnost ukončilo dvakrát víc hostinských než obvykle. „Důvodem není jen zavedení EET, ale další regulace, které již několik let na pohostinství dopadají. Konkrétně můžeme zmínit například zákon o potravinách, povinnost značení alergenů, připravovanou regulaci cen nealkoholických nápojů, zákaz kouření a podobně," uvedl.

Náklady na zavedení EET pro malou restauraci na venkově s omezenou kuchyní a zhruba 30 místy u stolu tvořily více než 15 tisíc korun. V restauraci v krajském městě postavené na gastronomii s celotýdenním provozem a 90 místy u stolu se pohybují náklady na zavedení EET na úrovni 35 tisíc korun.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud