Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zimolova platforma Zachraňme ČSSD: Jediným poslancem ve vládě by měl být Hamáček, chceme 5 křesel

Zimolova platforma Zachraňme ČSSD: Jediným poslancem ve vládě by měl být Hamáček, chceme 5 křesel

Sociální demokraté mají při vyjednávání o nové vládě s hnutím ANO prosadit například daňovou progresi, sektorovou daň nebo sníženou daň z přidané hodnoty na základní potraviny a na vodné a stočné. Požaduje to platforma kritiků bývalého stranického vedení Zachraňme ČSSD, uvedla v tiskové zprávě po dnešním jednání v Třešti na Jihlavsku.

Platforma, za níž stojí například nový první místopředseda ČSSD Jiří Zimola, poslanec Jaroslav Foldyna a někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek vedení sociální demokracie v jednáních o účasti strany ve vládě podpořila. Ovšem „za podmínky prosazení programových priorit a důstojného zastoupení ČSSD“.

1080p 720p 360p
Trestně stíhaný Babiš pro mě není problém, říká kandidát na šéfa ČSSD Jiří Zimola

V souladu s vyjádřením předsedy ČSSD Jana Hamáčka chce platforma pro sociální demokracii nejméně pět ministerstev. Z ANO zatím zní hlasy o nabídce čtyř vládních křeslech. Hnutí ANO také odmítá zvyšování daní. Daňové změny ale chce k KSČM, která by případný menšinový kabinet ANO a ČSSD mohla tolerovat.

Platforma bude chtít, aby se sjezd ČSSD v dubnu usnesl na tom, aby sociální demokraté nenominovali do kabinetu s výjimkou Hamáčka zákonodárce. Hamáček už dřív mluvil o tom, že ve vládě by neměli být poslanci ČSSD. Sjezd by také měl uložit poslaneckému klubu, aby respektoval výsledek vnitrostranického referenda ohledně vstupu sociální demokracie do kabinetu.

K programovým prioritám řadí platforma vedle daňových změn také například opětovné proplácení prvních tří dnů nemoci, zavedení víceletého financování sociálních služeb, nezvyšování spoluúčasti pacientů a zajištění peněz pro start schválené reformy hrazení regionálního školství. K dalším bodům patří odmítnutí návrhu na snížení podílu daňových výnosů pro obce a kraje a dořešení církevních restitucí.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1