Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zvýšení důchodů a kontrola sociálních dávek. Nový ministr práce a sociálních věcí prozradil své plány

Zvýšení důchodů a kontrola sociálních dávek. Nový ministr práce a sociálních věcí prozradil své plány

Zvýšit průměrný důchod a rodičovské příspěvky až na 300 tisíc korun na dítě či poctivěji kontrolovat možné zneužívání sociálních dávek. Takové jsou plány nového ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála (ČSSD). Co chce stihnout už přes léto? I to prozradil v rozhovoru pro Blesk Zprávy. 

Průměrný důchod v Česku je aktuálně kolem 12 tisíc korun. U mužů více, u žen méně. Kde by se měl pohybovat, řekněme, za dva roky?

Moje představa samozřejmě je taková, aby to bylo nejméně 40 % té průměrné mzdy. Senioři by si zasloužili ten průměr podstatně vyšší, pro mě by to bylo tak 16, 17 tisíc.

Kde na to vzít?

To je o dalším jednání. Toto jsou moje představy. Pokud bychom se domluvili na postupné valorizaci, tak při jednání s panem premiérem a ministryní financí bychom toho postupně dosáhli.

Druhý důchodový pilíř padl tři roky zpět, žádná systematická změna se od té doby neudála, přestože ČSSD vládla tomuto resortu. Přitom je to vaše vlajková loď. Jak rychle to teď půjde a jakou podobu by důchodová reforma měla mít?

Myslím, že budu spokojen, když do konce období připravíme tu důchodovou reformu a bude prodiskutována se všemi politickými reprezentacemi. V současné době je ustavena nějaká komise odborníků a politiků, kteří by měli tyto otázky řešit. Do konce prázdnin budeme chytřejší v této otázce a budeme vědět hlavní obrysy. Zatím je to o přípravě oddělení toho účtu od státního rozpočtu.

Celý rozhovor si můžete přečíst na Blesk.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1