Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

17 hodin a kousek. Z Austrálie odstartoval první přímý pravidelný let do Británie

17 hodin a kousek. Z Austrálie odstartoval první přímý pravidelný let do Británie

Australským aerolinkám Qantas Airways se podle analytiků podařilo překonat další milník v leteckém odvětví, když dnes zahájily první a jediný přímý pravidelný komerční let mezi Austrálií a Británii. Let mezi australským Perthem a Londýnem na trase dlouhé 14.498 kilometrů trvá více než 17 hodin.

Pro Qantas bude spojení mezi Perthem a Londýnem zkouškou plánovaného zavedení sítě letů na mimořádně dlouhé vzdálenosti, kterou by chtěla společnost rozvinout do roku 2022. Australský Perth patří mezi nejvíce izolovaná města na světě a je považováno za hlavní město nerostného bohatství Austrálie. Těží zde firmy BHP Billiton a Rio Tinto, s jejichž akciemi se obchoduje v Austrálii i v Británii. Aby trasa uspěla, musí se jí podařit odolat pravidelnému cyklu rozkvětu a propadu těžby komodit, protože Qantas potřebuje hlavně obchodní cestující, kteří budou ochotni dát přednost kratší cestě, než letu s mezipřistáním v Asii nebo na Blízkém východě.

„Máte sektor nerostných zdrojů na obou stranách, máte banky, máte právníky, kteří všichni chtějí létat rychle a spolehlivě a pohodlně,“ řekl agentuře Bloomberg profesor z univerzity v Sydney Rico Merkert. „Myslím si, že jsou připraveni platit přirážku.“

Těžařské společnosti v západní Austrálii těží více než třetinu světové železné rudy, ale také drahokamy a vzácné kovy. Sektor také podporuje společnosti zaměřené na finanční služby.

Ne každý je však přesvědčen o budoucnosti trasy. Letadlo letící z Perthu do Londýna bude potřebovat doplnit cestujícími z celé Austrálie, upozorňuje Volodymyr Bilotkach, autor knihy Ekonomika leteckých společností. Let ze Sydney do Londýna přes Perth však podle něj ušetří jen málo času ve srovnání s letem přes Asii nebo Blízký východ.

Mluvčí aerolinek Qantas Andrew McGinnes uvedl, že rezervace na novou trasu jsou vysoké a firemní klienti z východní Austrálie naznačili, že při své cestě do Londýna se zastaví na jednání v Perthu. „Je to velmi konkurenční trh, ale toto je unikátní let,“ řekl McGinnes.

Nicméně analýza doby letu a cen naznačuje, že Qantas bude čelit velkým výzvám. Let třídou business z Perthu do Londýna aerolinkami Qantas v polovině června bude stát 6614 australských dolarů (téměř 105.000 Kč). Let aerolinek Singapore Airlines přes Singapur je o dva a půl hodiny delší, avšak podle internetových stránek Webjet stojí jen 4843 AUD (77.000 Kč).

Úspěch trasy mezi Perthem a Londýnem může položit základy k zprovoznění ještě delších tras do Evropy. „Je to opravdu jen začátek,“ dodává Merkert.

Letoun Boeing 787 Dreamliner společnosti Qantas vzlétl z Perthu dnes v 18:50 místního času (11:50 SEČ) a na londýnském letišti Heathrow přistane v neděli kolem 5:10 londýnského času (6:10 SEČ).

Čeká vás první cesta letadlem, nebo se takto přepravujete běžně? Přečtěte si tipy zkušených cestovatelů, které vám let usnadní a zpříjemní>>>

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1