Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi už se do Turecka nebojí. Tamní riviéra se vrací mezi tři nejoblíbenější letní destinace

Češi už se do Turecka nebojí. Tamní riviéra se vrací mezi tři nejoblíbenější letní destinace

Turecko se v letošních předprodejích letních zájezdů vrátilo do první trojky nejžádanějších destinací. Výrazně také vzrostl zájem o Bulharsko a Egypt. Nejpopulárnější destinací u leteckých dovolených je nadále Řecko, přestože jeho podíl klesl meziročně o pět procentních bodů na 23 procent. Vyplývá to z údajů cestovní agentury Invia.cz. O pětinu vzrostly i prodeje exotických zájezdů.

Zájem o „first minute" zájezdy vzrostl proti loňsku o 61 procent. Klasické evropské destinace letos dohánějí africké země - pětkrát více turistů volí pro svou letní dovolenou Turecko. Podíl Bulharska stoupl meziročně z 14 na 18 procent a Turecka ze tří na deset procent.

„Poptávka po zájezdech do Tuniska proti loňsku narostla třikrát, u Turecka dokonce pětkrát. Cena dovolených v těchto zemích je přitom podobná nebo nižší jako dovolená v klasických evropských destinacích," uvedl Michal Tůma z Invie. Průměrná cena prodaného pobytu na osobu činí 13.953 korun, což je o 432 korun meziročně více.

Podle Stanislava Zímy z Exim tours je Turecko letošním překvapením. „Turecko se loni touto dobou prodávalo velmi špatně a klienti odkládali nákupní rozhodnutí až na pár dnů před odletem. Letos má Turecko v tomto ohledu (ve first minute) velmi slibný nástup," dodal.

ERV pojišťovna předpokládá, že 45 až 50 procent kapacit CK bude letos prodáno v rámci prodejů first-minute. V létě tak bude nabídka zájezdů omezená. „Největší riziko z nedostupnosti kvalitního zájezdu hrozí rodinám s dětmi, které first-minute nakupují nejčastěji. V případě, že tedy rodiny budou vyčkávat na last-minute, může dojít k situaci, že neseženou kvalitní zájezd," řekl manažer marketingu pojišťovny Vlastimil Divoký.

Letos v zimě se zvýšil i prodej exotických zájezdů, meziročně až o pětinu. Nárůst cestování do exotiky podporuje zavádění nových přímých leteckých linek z Prahy. „Nejvíce populární směrem na východ je Thajsko, Srí Lanka, Dubaj a Maledivy, směrem na západ Mexiko, Dominikánská republika a Kuba, a v Africe roste významně zájem o Zanzibar," uvedl místopředseda Asociace cestovních kanceláří Zdeněk Kříž.

„Zaznamenáváme nárůst poptávky u netradičních poznávacích zájezdů, především pak do unikátních oblastí typu Grónsko, Špicberky, Galapágy či Rwanda. Celkové nárůsty prodejů vzdálených exotických destinací činí kolem 15 procent a jsou nejvyšší za posledních deset let," dodal generální ředitel cestovní kanceláře ESO travel Tomáš Cikán.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1