Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dobrodruzi, nomádi a poutníci mají sraz - a budou vyprávět. Přijďte na festival Kolem světa!

Dobrodruzi, nomádi a poutníci mají sraz - a budou vyprávět. Přijďte na festival Kolem světa!

Přijďte navštívit 16. ročník největšího cestovatelského svátku - Festivalu KOLEM SVĚTA, který se bude konat v Praze 10.-11. března 2018 v PVA EXPO PRAGUE v Letňanech. Nově bude festival doprovodným programem veletrhů a výstav For Caravan, For Boat a For Travel.

Ve čtyřech přednáškových sálech se představí téměř 50 cestovatelů, dobrodruhů, fotografů, digitálních nomádů či poutníků, kteří představí země všech kontinentů v rámci svých komentovaných projekcí. Program obohatí umělecká vystoupení tanečníků z několika zemí světa. Vedle přednášek a tanců si budete moci zakoupit etnické výrobky z Asie, Afriky a Jižní Ameriky nebo cestopisné průvodce. Velkým lákadlem bude možnost i ochutnat speciality orientální či jiné exotické kuchyně.

Přesný přehled projekcí najdete na webu festivalu >>>

Programový ředitel festivalu Karel Wolf připravil pestrou mozaiku přednášek a projekcí nejen pro cestovatele a dobrodruhy, ale také pro jachtaře, námořníky a majitele obytných dodávek či karavanů.

V programu se představí digitální nomád Matouš Vinš, který procestoval v obytné dodávce Nový Zéland. Cestovatel a režisér Petr Horký poodhalí tajemství zaniklých civilizací, Martin Úbl představí nejkrásnější treky v Peru, Tomáš Mähring povypráví, jaké jsou možnosti získání práce v Kanadě, kde strávil rok a půl.

Dalšími zajímavými tématy budou Norsko, Island, Mexiko, Írán, Barma, Havaj, Bali, Aljaška, Srí Lanka, Čína, USA, Vietnam, Švýcarsko, Kyrgyzstán, Himálaje, Rusko, atd... Velké ohlasy sbírá i poutník a spisovatel Ladislav Zibura, jehož zábavné projekce jsou stejně úspěšné jako jeho knihy. Na festivalu představí svůj stand-up o cestování po Gruzii a Arménii.

Další atraktivní projekci očekáváme od profesionálního stopaře Tomáše Poláčka, kterému se podařilo projet stopem kolem celého světa. Námořník a kapitán Josef Dvorský nám přiblíží život pod plachtami krásné historické lodi La Grace.

Další zajímavosti najdete na Reflex.cz

Čeká vás první cesta letadlem, nebo se takto přepravujete běžně? Přečtěte si tipy zkušených cestovatelů, které vám let usnadní a zpříjemní>>>

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1