Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Na dovolenou do Chorvatska: 10 ověřených tipů na cestu, ubytování i způsoby, jak ušetřit

Na dovolenou do Chorvatska: 10 ověřených tipů na cestu, ubytování i způsoby, jak ušetřit

Obliba Chorvatska strmě stoupá. Jako svoji dovolenkovou destinaci si přímořský stát loni podle agentury APA vybralo 18,5 milionů turistů, což je rekordní množství. Do Chorvatska navíc dle dat zamířil v roce 2018 na dovolenou každý druhý Čech a předpokládá se, že i letos bude návštěvnost podobně vysoká. Jak vybrat ideální ubytování i cestu, ušetřit na zbytečných nákladech a co vše může Chorvatsko nabídnout, se dozvíte v našem speciálu.

Chorvatsko autem: jakou zvolit trasu

Přesto, že Chorvatsko je cílem Čechů už poměrně dlouho, obliba této destinace stále neklesá. A neklesá ani zájem o cestu na vlastní pěst. Řidiči tak často váhají nad tím, kterou trasu vybrat. Kudy se do Chorvatska nejlépe vydat, zjistíte v tomto článku.

Chorvatsko letecky: odkud nejlevněji letět

Přestože velká část Čechů volí raději cestu vlastním autem, do Chorvatska se dá samozřejmě dostat i letadlem. Pokud máte radši pohodlí a neradi trávíte hodiny na silnici, zvolte radši cestu vzduchem. Zde jsou nejlepší tipy, odkud letět.

Chorvatsko na mapě: co stojí za to vidět

Stejně jako mnoho jiných zemí toho Chorvatsko nabízí mnohem víc, než jen několik málo letovisek na předních stranách katalogů cestovních kanceláří. Stačí si pořádně prohlédnout mapu a zjistit, kde by mohl člověk prožít klidnou a zároveň neokoukanou dovolenou. Prozkoumejte naše tipy na místa, která turisté ještě nezahltili.

Chorvatské počasí: kdy vyrazit na dovolenou

Když si plánujete dovolenou více než týden dopředu, musíte se smířit s faktem, že co se počasí týče, musíte se spolehnout na matku přírodu. Chorvatsko ale patří mezi země, které jsou v tomto ohledu poměrně milosrdné a nemusíte se tak bát, že vám celých 14 dní vaší dovolené proprší. Kdy ideálně vyrazit k moři, když chcete chytnout hezké počasí, čtěte zde.

Ubytování v Chorvatsku: vyberte si podle svých představ

Většina cestovních kanceláří nabízí ubytování v hotelích a bungalovech. Možností, kde svoji dovolenou můžete strávit, je ale mnohem více. Od klasických apartmánů a luxusních vil až po mobilhomy nebo prosté stany. Jak si vybrat ubytování, které bude nejlépe odpovídat vašim představám, čtěte zde.

Chorvatsko levně: jak ušetřit a přesto si užít

Možná stejně jako řada dalších lidí přemýšlíte nad tím, jak a za co vlastně lze ušetřit na letní dovolené. Pokud ji nechcete strávit doma na gauči před televizí o vodě a chlebu, musíte se smířit s tím, že vás prostě bude něco stát. Náklady lze ale seškrtat vždy. Rady, jak příliš neutratit, ale přesto se podívat k moři, najdete v tomto článku.

Chorvatsko all inclusive: luxus pro náročné

Někomu stačí k vysněné dovolené stan, někdo si potrpí na luxus. A ač je Chorvatsko považována především za levnější dovolenkovou destinaci, náročnější klienti si zde také přijdou na své. Ať už si najdou vysněnou dovolenou na jachtě, luxusním hotelu nebo na odlehlém majáku se soukromou pláží. Pokud vás peníze netrápí, luxusní dovolenou si můžete užít i v Chorvatsku.

Chorvatská měna: čím na dovolené výhodně platit

Chorvatsko se stalo jednou ze zemí EU, kam zejména z České republiky putují za letní dovolenou tisíce turistů. Jak je to ale v přímořském státě s placením? Je výhodnější se spolehnout na platební kartu a nechat hotovost doma? Nebo si všechny peníze vyměnit v tuzemské bance a doufat, že vám vystačí na celý pobyt? Ověřené tipy čtěte zde.

Chorvatsko 2018: co se dá letos zažít u moře

Někomu stačí strávit týden nebo dva na pláži vedle hotelu, někdo ale k plnohodnotnému odpočinku potřebuje především nové zážitky. Kromě toho, že v Chorvatsku můžete navštívit nespočet krásných přírodních lokalit a historických památek, můžete také vyrazit na spoustu akcí, které baví nejen místní, ale také turisty.

Chorvatsko v EU: historické milníky země

Od roku 1918, kdy vzniklo Království Srbů, Chorvatů a Slovinců, uplynula dlouhá doba a Chorvatsko je dnes stejně jako dalších 27 dalších států členem Evropské unie. Kromě toho je ale také členem organizace UNESCO, která má za úkol chránit alespoň zlomek toho, co vybudovaly generace před námi. Jaká je historie země, kterou si ke své dovolené vybírá ročně téměř 20 milionů lidí?

 

Na dovolenou

Poprvé letadlem Chorvatsko Očkování Cestování po Evropě

Ať už se chystáte procestovat evropské metropole, Chorvatsko nebo jste se rozhodli vyrazit až na druhý konec světa, nemělo by vám uniknout pár dobrých tipů. Poradíme vám jak si sehnat co nejlevnější letenky, jak se vyrovnat s jet lagem nebo jak zažádat o kompenzaci při zpožděném letu. Nezapomněli jsme vám připravit ani rady, které vám pomohou při vyřizování dětských pasů nebo ztrátě dokladů v zahraničí.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1